Soolise võrdõiguslikkuse seadus ja
demagoogia
04.11.2003
Üks pikemaid ja seni veel lõpplahendust mitte
leidnud arutelu teemaks on Riigikogus olnud arutlus soolise
võrdõiguslikkuse seaduse üle. Seadus oli Valitsusel plaanis vastu
võtta juba aastal 2002, aga nii kaugele see ei jõudnud. Nüüd on
tulnud Brüsselist kõva käsk seadus siiski vastu võtta, kas jõuab uus
Riigikogu tulemusele? Mis takistas eelmist Riigikogu? Kas süüdi on
poliitikute osavus alatute võtete kasutamisel? Vaatame seda, mis
toimus teisel arutelul 18 septembril 2002. Ettekandjaks on
Sotsiaalminister Siiri Oviir, demagoogiaga tegelevad põhiliselt tema
meeskolleegid Riigikogu saalist. Vaatame läbi lemmikvõtted ja kes
ning kuidas neid kasutavad. Läbivaks jooneks kõikidel on teemast
mööda rääkimine ning püüd rääkida millestki, mis neile rohkem huvi
pakub.
Anti Liiv
Alustaks Riigikogu liikmest kes sel teemal kõige
rohkem sõna võttis - Anti Liiv, kes on tuntud rahvamees, (minu poolt
demagoogiline võte – sildi kleepimine) tema lemmikvõte on
lihtrahvalikkus ning idee naeruvääristamine.
Parim tsitaat temalt: „Ilmselt on soolise
võrdõiguslikkuse küsimus peaaegu sama huvitav, nagu üldse meestel
naistest rääkida.“
Nüüd üks ebakohane võrdlus minevikust, millel
käsiloleva küsimusega puudub otsene seos, kuid samas jätab Liivist
mulje kui targast inimesest. „Esiteks arvan selle seaduse eesmärk
olevat anda korralik kõrvakiil kristlusele. Nimelt, viimasel kahel
tuhandel aastal usutavas Piiblis, eriti Vanas Testamendis, on
vääristatud ebavõrdsus, mees ja naine on selgelt ebavõrdsed.
Viimasel ajal on selles dogmas toimunud lagunemine ja see seadus
ilmselt on üks järjekordne tunnustäht, et lisaks juba
rahvusvaheliste konventsioonidega keelatud inimeste piinamisele, mis
nüüd ka põrgus ei tohi toimuda, loobume veel ühest Piibli dogmast -
mehe ja naise mitteidentsest rollist. Nad on nüüd rollina võrdsed.“
Lõpuks kõikide vanemate inimeste lemmikhirm meie
üldisest raskest sotsialistlikust minevikust, mille mustaks
maalimine „töötab“ alati laiades rahvamassides ning selle võrdlemine
rüütliromaanidega: „Kuhu küll on kadunud rüütlid, kes kingivad lilli
ja laulavad nende akende all aariaid. Pika arutamise järel leiti, et
rüütlid on sellepärast kadunud, et daame enam ei ole. Aga kujutage
ette, kas tahaksime unistuste daamidest teha jälle rämeda häälega
traktoristid, nagu oli 30 aastat tagasi? Kas Eesti ühiskond siis
muutub paremaks?“
Arvo Sirendi
Sirendi kasutab võtet, mis sai meile juba tüütavaks
valimiste ajal – esitame palju küsimusi, mis rahvast laialt
huvitavad ja samas jätame nendele küsimustele konkreetsed lahendused
ja vastused andmata. „Miks just praegu arutatakse soolise
võrdõiguslikkuse küsimust? Mulle tundub, et ega sellele päris õiget
vastust ei ole. Me ju teame, et Eestis on palju suuremaid probleeme,
on tööpuudus, väiksed palgad, …, alkoholism, narkomaania (ühtekokku
15 erinevat nimetust). Seda nimekirja võib üsna pikalt jätkata. Aga
me võtame käsile ühe küsimuse, mis tundub ühiskonna arengu
seisukohalt vähem tähtis. Kas naistel on nüüd hea meel, et nad said
meestega samas vanuses pensionile, et nad peavad viis aastat veel
töötama selleks, et pensionieani jõuda? Kas võrdse palga taotlemine
tööl ei vii hoopiski perehuvide kahjustumisele? Kas loomulikest,
looduslikest ja tavaeelistustest loobumist korvab seadus? Me püüame
moraalireeglid asendada seadustega. Mäletan, et vene ajal pakuti
välja kommunismiehitaja moraalikoodeks. Seal oli kirjas, et inimene
peab inimesele olema sõber, seltsimees ja vend. On ju väga raske
olla naisel kellegi seltsimees ja vend. Neil ei jätkunud tol ajal
ruumi, et oleks kirjutatud, et osa inimesi peaksid olema inimesele
sõbrannad, seltsinaised ja õed. Aga õnneks oleme kommunistliku
mineviku Eestis ja sel ajal kehtivad põhimõtted kaks korda hukka
mõistnud. Selle tõttu lakkab kehtimast naiste kohustus olla kellegi
vend ja nad võivad olla naised nii, nagu nad on olnud kogu aeg.“
Tsitaat lõpeb siinkohal jälle sama lemmikjutuga meie kohutavast
kommunistlikust minevikust.
Järgnevalt vihjed veel kaugemale minevikule ning
ebasobiv võrdlus erinevate paikkondade probleemidele, mis ei kuulu
käsitlemisele antud seaduse raamis. Pealegi veel endast meie vormis
rääkimine. „Me ei tea ka, mis on diskrimineerimine. Näiteks esimese
öö õigus. Kellele see diskrimineeriv oli, kas sunnismaise talupidaja
naisele või hoopiski mõisaprouale, kellel samasugust õigust ei
olnud, või talupidajale. Nüüd viidatakse, et naised saavad vähem
palka, keskmiselt neljandiku võrra. Aga Võrumaa naised saavad kaks
korda vähem palka kui Tallinna naised. Kas on lubatud
diskrimineerimine, mis lähtub regionaalsest printsiibist? Võrumaal
saavad ka mehed vähem palka kui Tallinna naised jne. Siin on
küsimusi pigem rohkem kui vastuseid.“
Olev Raju
Olev Raju tõstatab sisulise küsimuse, kuid samas
naeruvääristab ta oma küsimust ja samuti ei paku ka lahendust, vaid
naeruvääristab seda teistkordselt: „Minu küsimus puudutab seda nüüd
juba kurikuulsaks muutuvat kuuendat muudatusettepanekut, et
nõukogudes peab olema mõlema soo esindajaid. Jah, äriseadustik nõuab
küll vähemalt kolmeliikmelist nõukogu, aga mõned nõukogud ei allu
äriseadusele ja koosnevad ühest isikust. Kuidas see siis täitmisele
kuulub, kas otsitakse biseksuaale?“
Liia Hänni vastus: Härra Raju, teie ärritus on
ilmselt asjatu, sest niikaugele see seadus praegu küll ei ulatu.“
Seda vastust võiks vastu demagoogitsemiseks lugeda, puudutati
otseselt inimese isikut ja emotsioonile anti tõlgendus.
Jüri Adams
Tema jutus on näha kahte ilmset alatut võtet –
vastaspoole ilmset rumalaks pidamist ning liigset võõrsõnade
kasutamist: „Ma kujutasin ette, et ka teie jagate seda arvamust, et
seaduste asi on lahendada mitmesuguste õiguslike printsiipide
vaheliste konfliktide situatsioone, mitte kirjutada mingisugust
niisugust roosat muinasjuttu kokku.“
Hänni vastus: “Ma täiesti mõistan teie ärritust,
sest tegemist on tõepoolest üsna uudse põhimõttega. Ma ei hakkaks
siinkohal harrastama põhiseaduskomisjoni esindajana mingisugust
põhjalikku vaidlust teiega.“ Vastus üsna sarnane eelmise vastusega.
Võibolla on Riigikogus tõesti vaja kasutada rohkem psühholooge, et
ei tekiks inetuid olukordi?
Kokkuvõte
Ilmselt poliitika ongi suuremalt jaolt oskus
kasutada õigel hetkel õiget demagoogiat. Kindlasti olukorras, kus
tegeletakse mõne teise probleemi aruteluga tuleb valitseval jõul
olla konstruktiivne ning opositsioon mõtleb välja kuidas vastast
sellisesse olukorda panna, et ta alla vannuks. Kummaline on see, et
Riigikogus antakse kõigile aega kõnede pidamiseks, kuid nendes
kõnedes peegeldub põhiliselt üksikisiku arusaam teda ümbritsevast
elust. Arutelu või probleemidele lahenduse pakkumist need kõned ka
ei sisalda. Nendele kõnedele ei reageeri keegi ja neile polegi
võimalik vastata. Huvitav, miks nad nii teevad, kas ainult selle
pärast et nii on lubatud ja Riigikogu saadik sisuliselt ei vastuta
selle eest, mida ta räägib ja kuidas ta teiste saadikute aega
kasutab?
Sirje Kingsepp
ESDTP Keskjuhatuse liige
esdtp@solo.ee
|