Vastu võetud EDTP V kongressil 30. novembril 1996.a.
Muudetud ESDTP VII kongressil 22. augustil
1998.a.
Muudetud ja täiendatud ESDTP XIII kongressil 18.detsembril 2004.a.
1988. a. alanud poliitiline murrang Eestis on jõudmas teatava
stabiilsuse järku. Eesti on Euroopa väikeriik üliliberaalse
majanduspoliitika ja selgelt parempoolse sotsiaalpoliitikaga. Eesti
Vasakpartei – Euroopa Vasakpartei liikmespartei – on ainus end
järjekindlalt vasakpoolsena määratlev erakond Eestis. Lähtudes oma
liikmete vaadetest ja ideaalidest ning nende ühiskonnakihtide huvidest,
kelle eest Eesti Vasakpartei tahab seista, pakub Eesti Vasakpartei Eesti
arengu vasakalternatiivi, leevendamaks sotsiaalset hinda, mida Eesti
rahval tuleb vabaturumajandusele ülemineku eest maksta.
Tänases Eesti ühiskonnas on terav vajadus kõlblus- ja õiglustunnetele
apelleeriva partei järele. Eesti Vasakpartei on seisukohal, et riik peab
teenima ühiskonda ja olema võimeline tagama igaühe turvalisuse, suutma
kaitsta elanikkonda kuritegevuse eest, ohjeldama korruptsiooni ning ära
hoidma reakodanike bürokraatlikku vintsutamist ametiasutustes.
EESTI ÜHISKOND JA VASAKLIIKUMINE
Eesti Vasakpartei mõistab tänapäeva maailma ja Euroopa arengut
Euroopa Vasakpartei Manifestis ja Euroopa Uue Vasakfoorumi põhidokumendi
– Barcelona Deklaratsiooni – vaimus. Meile ei jää märkamata, et
vaatamata majandusedule ja sotsiaalsetele saavutustele iseloomustab
tänast Euroopat laienev lõhe rikaste ja vaeste vahel, kasvav tööpuudus,
sotsiaalne võõrandumine, looduse saastamine, viha võõramaalaste vastu,
rassism ja natsionalism.
NSV Liidu lagunemine ja külma sõja lõppemine alandas maailmas
valitsenud poliitilist pinget. Samas tuleb tunnistada, et Ida-Euroopa
endistele sotsialismimaadele ja ka Eestile on saanud tunnuslikuks
kapitalismi varase, metsiku staadiumiga kaasnev demograafiline kriis,
tootmise järsk langus, sotsiaalse ebavõrdsuse hüppeline kasv, süvenev
töötus, sotsiaalhoolde lagunemine, kultuuritarbimise vähenemine,
inimeste pettumine ja eemaldumine poliitikast.
Taolistele muutustele tahabki Eesti Vasakpartei pakkuda vasakpoolset
alternatiivi. Meie lähtekohaks on inimeste, sugupoolte ja põlvkondade
solidaarsus, mille me seame vastu majanduslikule individualismile ja
omavahelisele konkurentsile. Erilisel kohal on meie jaoks säästlik
areng, mis peab asendama praeguse hoolimatu ja raiskava looduse
tasakaalu hävitava majandusviisi. Vasakalternatiiv ongi oma refinantseerimine olemuselt
vasak-roheline vaatenurk inimese ja majanduse arengule.
Vasakpoolne lähenemine tänapäeva Euroopa ja Eestimaa arengule sunnib
nõudma rohkem demokraatiat. Meie jaoks on see selgus ühiskonna asjades,
kodanike tegelik osalemine nende jaoks oluliste asjade
otsustamises, rahvaste iseolemise ja regionaalse eripära
tunnustamine ning arvestamine. Me peame oluliseks, et sotsiaalsed
õigused ja demokraatlikud vabadused oleksid kättesaadavad ka
mittekodanikest ja välisriigi kodakondsusega Eesti elanikele.
Poliitiliste inimõiguste kõrval on Euroopa vasakliikumisele ja Eesti
Vasakparteile kui vasakpoolse maailmavaate kandjale Eestis vägagi tähtis
inimõiguste sotsiaalne mõõde, see, et ühiskonna kõigile liikmetele oleks
tagatud õigus tööle, eluasemele, haridusele, tervise kaitsele, et
kõigi vanaduspäevad oleksid kindlustatud.
Eesti Vasakpartei on seisukohal, et ühiskonnaelu korraldamise
vasakpoolne alternatiiv vastab eeskätt palgasaajate huvidele, nende
huvidele, kes elavad omaenda tööst, olgu see töö siis kehaline või
vaimne. Neis inimestes näeb Eesti Vasakpartei oma sotsiaalset baasi,
kelle otsestes huvides oleks pööre sotsiaalselt õiglase ja
loodushoidliku ühiskonna poole. Vasakalternatiiv on toeks neile, kes on
jäänud kapitalismi arengu hammasrataste vahele, keda parempoolne
sotsiaalpoliitika on paisanud ühiskonna riskirühmadesse.
Vasakpoolsus on ühtaegu ka vastuseis. Eesti Vasakpartei on monopolide
diktaadi vastu majanduses, selle vastu, et Eestimaa areng allutatakse
ülemaailmsete rahandusringkondade ja üleeuroopaliste
majanduskorporatsioonide ettekirjutustele. Me oleme vastu labase
kommerts- ja massikultuuri pealetungile, Eesti ühiskonna
mäkdonaldistumisele, mis pärsib rahvakultuuri traditsioone ja
loomingulist eneseavaldamist. Me oleme vastu sõjaliste kulutuste
suurendamisele sotsiaalsfääri kiratsemise arvel. Eesti Vasakpartei ei
saa leppida ülekohtu, korruptsiooni ja bürokraatia vohamisega, elamisega
looduse ja järeltulevate põlvede arvel, kõige selle negatiivsega,
millele iseseisvas Eestis seni võimul olnud ja end ise demagoogiliselt
ainuvõimaliku arengusuuna kandjaks kuulutanud parempoolsed jõud on
avanud rohelise tee.
EESTI VASAKPARTEI JA EESTIMAA TULEVIK
Eesti suurim siht on saada taas integreeritud Euroopasse. Tänapäeva
Euroopa ühinemisliikumisse saab lülituda vaid kaasaegne,
tsiviliseeritud, demokraatlik, poliitiliselt stabiilne ja majanduslikult
arenenud ühiskond. Just sellisena näeb Eesti Vasakpartei tuleviku
Eestit. Seetõttu on Eesti Vasakpartei vastu kõikidele sammudele, mis
võiksid ahistada demokraatiat, poliitilisi ja majanduslikke õigusi ning
vabadusi, piirata üksikisiku ning ühiskonna vaba arengut, ohustada
ühiskonna stabiilsust ja kodurahu. Eesti Vasakpartei on kategooriliselt
vastu igat liiki ekstremismile poliitilises tegevuses ja on samavõrd
leppimatu poliitiliste vaadete vastu suunatud diskrimineerimise suhtes.
Ilma opositsioonita ei ole demokraatiat. Enamusel võib olla õigus, kuid
vähemusel on õigus oma vaadetele, õigus neid vaateid vabalt väljendada
ja kaitsta - selline on Eesti Vasakpartei kindel veendumus.
Eesti Vasakpartei on endiselt veendunud, et NATO
liikmeksolek võrreldes kuulumisega Põhja Euroopa
neutraliteedipoliitikat tunnustavate riikide hulka, ei ole parim
lahendus Eesti riikliku julgeoleku tagamiseks. Eesti Vasakpartei toetab
Ühinenud Rahvaste Organisatsioonil tuginevat rahvusvahelist
julgeolekusüsteemi, selle kaasajastumist ja tugevnemist.
Eesti Vasakpartei näeb Eestit Euroopa Liidu sellise ühise
sisepoliitika toetajana, mis seondub heaoluriigi klassikalise
euroopaliku käsitlusega, ühiskonna poolt tagatava sellise sotsiaalse
turvatunde loojana, mida iseloomustab Euroopa põhjala ühiskondlik mudel.
Euroopa Liidu föderaliseerumine neil eesmärkidel on tervitatav.
Eesti Vasakpartei mõistab hukka rahvusvahelise ja rahvusliku
vägivalla selle ükskõik millistes vormides. Eesti Vasakpartei käsitleb
rahvuslikke vabastusliikumisi selle vägivaldses vormis vastuolus olevana
inimõigustega. Eestimaa 1988-1991. aasta Laulev Revolutsioon on meie
mudel rahvuslikust vabastusliikumisest, mis tugineb demokraatial,
isikuvabadustel ja rahvusliku enesemääramise õigusel.
Eesti Vabariigi poliitika Euroopa Liidu ühtse välis- ja
kaitsepoliitika raames olgu suunatud Euroopa Liidu, Eesti ja Venemaa
heanaaberlike suhete kujundamisele, vältides sealjuures riikide
siseasjadesse ja territoriaalsesse korraldusse sekkumist.
Tänases Eesti ühiskonnas on terav vajadus kõlblus- ja õiglustunnetele
apelleeriva partei järele. Eesti Vasakpartei on seisukohal, et riik peab
teenima ühiskonda ja olema võimeline tagama igaühe turvalisuse, suutma
kaitsta elanikkonda kuritegevuse eest, ohjeldama korruptsiooni ning ära
hoidma reakodanike bürokraatlikku vintsutamist ametiasutustes.
Eitamata erasektori majanduslikku efektiivsust,
osutab Eesti Vasakpartei ühiskondliku sektori sotsiaalsele rollile:
vajadusele ühiskonna poolt loodud rikkuse jaotamisel silmas pidada mitte
ainult omaniku, vaid kogu ühiskonna, iga inimese huve. Sedamööda, kuidas
senisest veelgi enam teravnevad loodushoiu, energiaressursside,
ühiskondliku arengu ebavõrdsuse süvenemise ja muud
globaalprobleemid, saab üha selgemaks, et koostöö ja solidaarsus
ühiskondade, rahvuste, sotsiaalsete gruppide ja indiviidide vahel on
ainsaks teeks inimkonna eksistentsiaalsete probleemide ületamisel.
Majanduspoliitikas toetas Eesti Vasakpartei selliste meetmete
rakendamist, mis taganuks ülemineku vabaturumajandusele ilma
destruktiivsete meetoditeta, ilma suurte sotsiaalsete vapustusteta.
Ülemineku tulemusena tahtsime näha sotsiaalselt tasakaalustatud
turumajandust, milles on oma koht nii erinevatel omandivormidel kui
riiklikul reguleerimisel.
Majandusreformide tegelik käik on olnud Eestis enamasti vastupidine.
Omandireformi läbiviimisel ei ole püütudki vältida ühiskonna lõhenemist
võitlevateks vastaspoolteks. Erastamise Eesti variant ei luba
majandusliku efektiivsuse ja sotsiaalse õigluse mõistlikku ühildamist.
Omandisuhete ümberkorraldamist on valitsevad ringkonnad käsitlenud mitte
kui vahendit tegusa majanduse loomisel, vaid kui võimalust endiste
omanike ja uusrikaste huvide teostamiseks. Vara seniste valdajate ning
kasutajate huve ja õigusi on lihtsalt eiratud. Tuleb tõdeda, et kahjuks
ongi asjad läinud seda teed, mille eest Eesti Vasakpartei oma 1992.
aastal vastu võetud programmis hoiatas.
Muret tekitavad reformide laen ee majanduslikud tulemused. Tööstuse ja
põllumajandusliku suurtootmise struktuurid purustati, kapital valgus
erakätesse, eeskätt pangandusse, nii erastatud kui erastamata
tootmisettevõtted jäid ilma vajalikust käibekapitalist. Ettevõtluse
absoluutne vabadus, mis pidi soodustama kaupade ja teenuste tootmist,
viis hoopis vahendustegevuse vohamisele. Suurtööstuse killustamine
erastamise käigus tõi kaasa tootmise üldise languse. Idapoolsete
välismajandussuhete eiramine ja ühekülgne orientatsioon raskesti
ligipääsetavale Lääne turule on viinud tervete tootmisharude
hääbumisele. Valitsevad ringkonnad on viimastel aastatel hoolsalt
järginud rahvusvaheliste rahandusinstitutsioonide ettekirjutusi, mille
tulemuseks nagu mitmetes teisteski riikides on paraku Eesti
majandusarengu pidurdumine ja sotsiaalprobleemide ignoreerimine.
Peamiselt on silmas peetud panganduse huve, selle arendamist ja
kindlustamist tootmissektori arvel.
Kõige selle tõttu on Eesti majandus kriisis. Jätkub sisemajanduse
kogutoodangu madalseis, oma tegevuse on lõpetanud nii paljud
väikeettevõtted kui sadu inimesi tööga kindlustanud suurkäitised.
Süveneb ebavõrdsus elanikkonna sissetulekute tasemes ning suurte
rahvastikurühmade tõrjutus normaalsest töö- ja sotsiaalelust.
Riigieelarvesse laekuvad tulud ei võimalda katta ühiskonnale vajalikke
üldisi kulusid. Riigiorganid ei suuda aga leida teid riigieelarve tulude
suurendamiseks, vaid püüavad selle asemel jaotada tekkinud vaesust
elanikkonna rühmade vahel.
Eesti Vasakpartei sedastab, et Eesti ühiskonna ees seisab praegu
esmajärgulisena mitte majandusreformide kiirendamine, vaid
sotsiaalmajanduslikust kriisist väljatuleku ülesanne.
Eesti majanduspoliitika reguleerimine kuulub alates Euroopa Liiduga
liitumisest 01.05.2004. aastal. Euroopa Liidu ühise sisepoliitika
pädevusse. Kui senised rahvusliku majanduse meetodid aastail 1991-2004
tõid kaasa destruktiivsed tulemused ja arengu, sotsiaalsed vapustused
ning eestimaise väikekapitali jõulise asendumise välismaise suurkapitali
domineerimisega, siis sõltub edasine areng eelkõige Euroopa Liidu
keskorganite tegevusest. Eesti Vasakpartei toetab Euroopa Liidu
sisepoliitilist integratsiooni kui vahendit Euroopa ühtse poliitika
kujundamisel sotsiaalpoliitika valdkonnas, s.h. ühtset maksupoliitikat
ühise sotsiaalpoliitika rahastamiseks.
Eesti Vasakpartei peab vajalikuks:
- suurendada riigi reguleerivat osa majanduses ning
valitsuse riigiaparaadi vastutust majandusliku arengu tulemuste
eest;
- riiklikult luua tootvale tegevusele võimalikult soodus keskkond
nii tooraine- ja kaubaturgude kui finantseerimise osas;
- toetada talumajanduse arengut pikaajaliste odavate laenude
kaudu, tugevdada põllumajanduses seni veelsäilinud suurtootmist,
kaitsta põllumajandustootjaid kõlvatu väliskonkurentsi eest;
- rakendada pangandus kogu majanduse teenistusse, piirata
laenuintresse, tõsta majandusse suunatavate laenude osa pankade
bilansimahus, piirata kapitali väljavedu ja reguleerida panganduse
kasumit;
- taastada majandussidemed Eesti tootjatele olulise idaturuga;
- kehtestada ettevõtete aruandluse ja maksude õige arvestamise
ning õigeaegse laekumise range kord koos vastavate sanktsioonidega
selle rikkujate suhtes;
- viia läbi riigi- ja kohaliku maksusüsteemi reform, tagades
maksukoormuse õiglase jaotuse; üksikisiku tulumaks peab olema
progressiivne ja ettevõtete maksustamisega tuleks soodustada
investeerimist uutesse töökohtadesse.
Kriisiperioodi ületamiseks vajalike abinõude kõrval peab Eesti
Vasakpartei vajalikuks seesuguse Eesti majanduse arengustrateegia
väljatöötamist, mis oleks suunatud olemasolevates tingimustes
maksimaalselt võimaliku majanduskasvu saavutamisele, järgides seejuures
säästliku arengu põhimõtteid. Majanduse arenguta ei ole võimalik ei
Eesti Vabariigi iseseisvuse ja julgeoleku kindlustamine ega rahva
elukvaliteedi tagamine.
Eesti Vasakpartei pooldab väliskapitali kaasamist Eesti majandusse, seda
nii Ida kui Lääne poolt. Selle eelduseks on seadusandlikud garantiid ja
ühiskonna poliitiline stabiilsus. Eestil on šansse olla sillaks Ida ja
Lääne vahel. Ainult Läände integreerumine muudaks Eesti
sanitaarkordoniks Euroopa piiril, ainult Itta integreerumine -
Peetri-aegseks "aknaks Euroopasse". Kumbki neist võimalikest arenguist
ei taga Eestile seda sotsiaalmajanduslikku ja kultuurilist edu, mida me
vajame, et saada tänapäevaselt arenenud riigiks.
Üleminek vabaturumajandusele on tõsine muutus kogu ühiskonna elus.
Eesti Vasakpartei taotluseks on kujundada sotsiaalpoliitika, mis
vähendaks turumajanduse kujunemise sotsiaalset hinda. Taolise
sotsiaalpoliitika elluviimine eeldab, et Eesti riigi majanduslik areng
kindlustab selleks vajaminevad ressursid ning et sotsiaalsfääri
võtmevaldkonnad oleksid riigi kaudu teostatava ühiskondliku kontrolli ja
suunamise all. Eesti Vasakpartei loeb vältimatuks, et teatavate elu- ja
kultuuritähtsate tarvete rahuldamine jääb väljapoole vabaturu seadusi ja
mehhanisme. See võimaldaks vastavate teenuste, toodete ja ressursside
jaotamisel järgida sotsiaalse õiguse ja halastuse põhimõtteid. Eesti
Vasakpartei nõuab seega sotsiaalpoliitika seadmist esikohale riiklike
prioriteetide seas ning peab loomulikuks riigi vastutust oma
kodakondsete elutingimuste ja -taseme eest. Selles oleme solidaarsed
Euroopa uusvasakpoolsuse loosungiga: tagada sotsiaalsed inimõigused,
kindlustada nüüdistsivilisatsiooni tasemele vastav elujärg ühiskonna
kõikidele liikmetele!
Ühiskonna rikkuse loob töö. Kui majanduse areng
oma mingil etapil toob kaasa massile tööpuuduse, on ühiskonna ülesanne
seda leevendada. Selleks tuleb kasutada kõiki võimalusi alates
riiklikult korraldatud täiendkoolitusest ja ümberõppest kuni
hädaabitööde ning abirahadeni. Eriti oluline on leida rakendust
neile, kes ei suuda võrdselt teistega tööturul konkureerida: elluastuvad
noored, vaegurid, pensionieelikud, noored emad. Eesti Vasakpartei
taotleb, et riikliku sotsiaalpoliitika üheks keskseks suunaks saaks
kõigile lastega leibkondadele vajaliku kindlustunde loomine. Eesti
Vasakpartei toetab sõltumatuid ametiühinguid turumajanduse
pingete tasakaalustajana ja töötajate huvide väljendajana.
Eesti Vasakpartei peab teaduse, hariduse ja kultuuri edendamist
eesti rahvuse säilimise esmatähtsaks tingimuseks. Põhi- ja
keskharidus, samuti esmane kutseharidus peab meie arvates olema tasuta
kättesaadav. Muude haridusvormide tasuliseks muutmise eelduseks on
soodsa õppelaenu saamise võimalus, hariduse kvaliteedi tõus ning
õpingutejärgse töö piisav tasustamine. Eesti Vasakpartei taotleb, et
uued majandustingimused ja uus sotsiaalne kihistumine ei suleks koolide
ja ülikoolide uksi nende noorte ees, kes kuuluvad vaesematesse
ühiskonnakihtidesse. Hariduse uuendamine peab kaasa tooma pidevhariduse,
täiskasvanute koolituse ning ümberõppe võimaluste avardumise.
Eesti Vasakpartei tahab seista selle eest, et
kultuur, haridus ja teadus saaksid demokraatlikus vormis
küllaldast riiklikku toetust. Seadusandlik ja täitevvõim peavad
tagama, et nende elualade aineline ning moraalne toetamine oleks
majanduslikult soodus ja auväärne. Vaimse töö tegijate sotsiaalne
positsioon ja aineline kindlustatus tuleb viia tasemele, mis vastaks
intelligentsi tegelikule rollile Eesti ühiskonnas ning väldiks andekate
noorte spetsialistide lahkumist Eestist.
Eesti Vasakpartei peab kogu Eesti edasise arengu seisukohalt
oluliseks kodurahu, eri rahvustest eestimaalaste normaalset kooselu
tagavat õhkkonda. Eesti Vasakpartei seisukoht on, et sotsiaalsed ja
poliitilised õigused oleksid tagatud, olenemata päritolust ja etnilisest
kuuluvusest, kõigile, kes on lojaalsed Eesti riigile, Eesti riik ja
ühiskond peaksid Eesti Vasakpartei käsitluse järgi kaasa aitama iga seda
sooviva mitte-eesti Sinuraha kiirlaen kogukonna kultuurilise iseolemise edenemisese, mille
pinnal saaks areneda nende kogukondade kokkukuuluvus Eesti ühiskonnaga.
Eesti Vasakpartei arvates on ülim aeg astuda samme Eesti ühiskonna
kõlbluse ja vaimsuse kaitseks. Eestisse voogab madala massikultuuri
laine, mis ülistab põhimõttelagedat siivutut elu, kerget ja kiiret
rikastumist, propageerib pornograafiat ja vägivalda. Hädavajalik on meie
traditsiooniliste kõlbeliste väärtuste avalik kaitsmine.
Selline on Eesti Vasakpartei programm - vasakpoolne alternatiiv
Eestimaa uuendamiseks. Eesti Vasakpartei on veendunud, et esitatud
seisukohad vastavad Eestimaa arengu vajadustele ning eesti rahva ja
kõigi Eestis elavate inimeste elulistele huvidele.
ESDTP V kongress, 30. novembril 1996
|