Vastu võetud EDTP V kongressil 30. novembril 1996.
Muudetud ESDTP VII kongressil 22. augustil 1998.
1988. a. alanud poliitiline murrang Eestis on jõudmas
teatava stabiilsuse järku. Eesti on Euroopa väikeriik üliliberaalse
majanduspoliitika ja selgelt parempoolse sotsiaalpoliitikaga. Eesti
Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei - 1995. aastat Euroopa Uue Vasakfoorumi
liige - on ainus end järjekindlalt vasakpoolsena määratlev erakond
Eestis. Lähtudes oma liikmete vaadetest ja ideaalidest ning nende
ühiskonnakihtide huvidest, kelle eest ESDTP tahab seista, pakub ESDTP
Eesti arengu VASAKALTERNATIIVI, leevendamaks sotsiaalset hinda, mida
Eesti rahval tuleb vabaturumajandusele ülemineku eest maksta.
EESTI ÜHISKOND JA VASAKLIIKUMINE
ESDTP mõistab tänapäeva maailma ja Euroopa arengut
Euroopa Uue Vasakfoorumi põhidokumendi - Barcelona Deklaratsiooni -
vaimus. Meile ei jää märkamata, et vaatamata majandusedule ja
sotsiaalsetele saavutustele iseloomustab tänast Euroopat laienev lõhe
rikaste ja vaeste vahel, kasvav tööpuudus, sotsiaalne võõrandumine,
looduse saastamine, viha võõramaalaste vastu, rassism ja natsionalism.
NSV Liidu lagunemine ja külma sõja lõppemine alandas
maailmas valitsenud poliitilist pinget. Samas tuleb tunnistada, et
Ida-Euroopa endistele sotsialismimaadele ja ka Eestile on saanud
tunnuslikuks kapitalismi varase, metsiku staadiumiga kaasnev
demograafiline kriis, tootmise järsk langus, sotsiaalse ebavõrdsuse
hüppeline kasv, süvenev töötus, sotsiaalhoolde lagunemine,
kultuuritarbimise vähenemine, inimeste pettumine ja eemaldumine
poliitikast.
Taolistele muutustele tahabki ESDTP pakkuda vasakpoolset
alternatiivi. Meie lähtekohaks on inimeste, sugupoolte ja põlvkondade
SOLIDAARSUS, mille me seame vastu majanduslikule individualismile ja
omavahelisele konkurentsile. Erilisel kohal on meie jaoks SÄÄSTLIK
ARENG, mis peab asendama praeguse hoolimatu ja raiskava looduse
tasakaalu hävitava majandusviisi. Vasakalternatiiv ongi oma olemuselt
VASAK-ROHELINE VAATENURK inimese ja majanduse arengule.
Vasakpoolne lähenemine tänapäeva Euroopa ja Eestimaa
arengule sunnib nõudma rohkem DEMOKRAATIAT. Meie jaoks on see selgus
ühiskonna asjades, kodanike tegelik osalemine nende jaoks oluliste
asjade otsustamises, rahvaste iseolemise ja regionaalse eripära
tunnustamine ning arvestamine. Me peame oluliseks, et sotsiaalsed
õigused ja demokraatlikud vabadused oleksid kättesaadavad ka
mittekodanikest ja välisriigi kodakondsusega Eesti elanikele.
Poliitiliste inimõiguste kõrval on Euroopa vasakliikumisele ja ESDTP-le
kui vasakpoolse maailmavaate kandjale Eestis vägagi tähtis inimõiguste
sotsiaalne mõõde, see, et ühiskonna kõigile liikmetele oleks tagatud
õigus tööle, eluasemele, haridusele, tervise kaitsele, et kõigi
vanaduspäevad oleksid kindlustatud.
ESDTP on seisukohal, et ühiskonnaelu korraldamise
vasakpoolne alternatiiv vastab eeskätt palgasaajate huvidele, nende
huvidele, kes elavad omaenda tööst, olgu see töö siis kehaline või
vaimne. Neis inimestes näeb ESDTP oma sotsiaalset baasi, kelle otsestes
huvides oleks pööre sotsiaalselt õiglase ja loodushoidliku ühiskonna
poole. Vasakalternatiiv on toeks neile, kes on jäänud kapitalismi arengu
hammasrataste vahele, keda parempoolne sotsiaalpoliitika on paisanud
ühiskonna riskirühmadesse.
Vasakpoolsus on ühtaegu ka VASTUSEIS. ESDTP on
monopolide diktaadi vastu majanduses, selle vastu, et Eestimaa areng
allutatakse ülemaailmsete rahandusringkondade ja
üleeuroopaliste majanduskorporatsioonide ettekirjutustele. Me oleme
vastu labase kommerts- ja massikultuuri pealetungile, Eesti ühiskonna
mäkdonaldistumisele, mis pärsib rahvakultuuri traditsioone ja
loomingulist eneseavaldamist. Me oleme vastu sõjaliste kulutuste
suurendamisele sotsiaalsfääri kiratsemise arvel. ESDTP ei saa leppida
ülekohtu, korruptsiooni ja bürokraatia vohamisega, elamisega looduse ja
järeltulevate põlvede arvel, kõige selle negatiivsega, millele
iseseisvas Eestis seni võimul olnud ja end ise demagoogiliselt
ainuvõimaliku arengusuuna kandjaks kuulutanud parempoolsed jõud on
avanud rohelise tee.
ESDTP JA EESTIMAA TULEVIK
Eesti suurim siht on saada taas
integreeritud Euroopasse. Tänapäeva Euroopa ühinemisliikumisse saab
lülituda vaid KAASAEGNE, TSIVILISEERITUD, DEMOKRAATLIK, POLIITILISELT
STABIILNE JA MAJANDUSLIKULT ARENENUD ühiskond. Just sellisena näeb ESDTP
tuleviku Eestit. Seetõttu on ESDTP vastu kõikidele sammudele, mis
võiksid ahistada demokraatiat, poliitilisi ja majanduslikke õigusi ning
vabadusi, piirata üksikisiku ning ühiskonna vaba arengut, ohustada
ühiskonna stabiilsust ja kodurahu. ESDTP on kategooriliselt vastu igat
liiki ekstremismile poliitilises tegevuses ja on samavõrd leppimatu
poliitiliste vaadete vastu suunatud diskrimineerimise suhtes. Ilma
opositsioonita ei ole demokraatiat. Enamusel võib olla õigus, kuid
vähemusel on õigus oma vaadetele, õigus neid vaateid vabalt väljendada
ja kaitsta - selline on ESDTP kindel veendumus.
ESDTP on veendunud, et oma
geopoliitilisest asendist tulenevalt peab Eesti hoiduma ühinemisest
mistahes sõjaliste liitudega. NEUTRALITEEDIPOLIITIKA soodustaks Eesti
jäämist Ida ja Lääne vaheliste suhete vahendaja rolli, samuti soodustaks
see Eesti suveräänset kontrolli oma loodusrikkuste, majanduse ja
kultuuri üle. Eesti suveräänsuse tagatiseks saab olla vaid
riikidevaheliste heanaaberlike suhete kujundamine, kuulumine
Põhja-Euroopa sõjalist neutraliteeti hoidvate riikide hulka koos
poliitilise ja majandusliku integreerumisega ühineva Euroopa
vastavatesse struktuuridesse.
Tänases Eesti ühiskonnas on terav
vajadus KÕLBLUS- ja ÕIGLUSTUNNETELE apelleeriva partei järele. ESDTP on
seisukohal, et riik peab teenima ühiskonda ja olema võimeline tagama
igaühe turvalisuse, suutma kaitsta elanikkonda kuritegevuse eest,
ohjeldama korruptsiooni ning ära hoidma reakodanike bürokraatlikku
vintsutamist ametiasutustes.
Eitamata erasektori majanduslikku
efektiivsust, osutab ESDTP ÜHISKONDLIKU SEKTORI SOTSIAALSELE ROLLILE:
vajadusele ühiskonna poolt loodud rikkuse jaotamisel silmas pidada mitte
ainult omaniku, vaid kogu ühiskonna, iga inimese huve. Sedamööda, kuidas
senisest veelgi enam teravnevad loodushoiu, energiaressursside,
ühiskondliku arengu ebavõrdsuse süvenemise ja muud globaalprobleemid,
saab üha selgemaks, et KOOSTÖÖ ja SOLIDAARSUS ühiskondade, rahvuste,
sotsiaalsete gruppide ja indiviidide vahel on ainsaks teeks inimkonna
eksistentsiaalsete probleemide ületamisel.
MAJANDUSPOLIITIKAS toetab ESDTP
selliste meetmete rakendamist, mis tagaksid ülemineku
vabaturumajandusele ilma destruktiivsete meetoditeta, ilma suurte
sotsiaalsete vapustusteta. Ülemineku tulemusena tahame näha sotsiaalselt
tasakaalustatud turumajandust, milles on oma koht nii erinevatel
omandivormidel kui riiklikul reguleerimisel.
Seni on majandusreformide tegelik
käik olnud Eestis enamasti vastupidine. Omandireformi läbiviimisel ei
ole püütudki vältida ühiskonna lõhenemist võitlevateks vastaspoolteks.
Erastamise Eesti variant ei luba majandusliku efektiivsuse ja sotsiaalse
õigluse mõistlikku ühitamist. Omandisuhete ümberkorraldamist on
valitsevad ringkonnad käsitlenud mitte kui vahendit tegusa majanduse
loomisel, vaid kui võimalust endiste omanike ja uusrikaste huvide
teostamiseks. Vara seniste valdajate ning kasutajate huve ja õigusi on
lihtsalt eiratud. Tuleb tõdeda, et kahjuks ongi asjad läinud seda teed,
mille eest ESDTP oma 1992. aastal vastu võetud programmis hoiatas.
Muret tekitavad reformide
majanduslikud tulemused. Tööstuse ja põllumajandusliku suurtootmise
struktuurid purustati, kapital valgus erakätesse, eeskätt pangandusse,
nii erastatud kui erastamata tootmisettevõtted jäid ilma vajalikust
käibekapitalist. Ettevõtluse absoluutne vabadus, mis pidi soodustama
kaupade ja teenuste tootmist, viis hoopis vahendustegevuse vohamisele.
Suurtööstuse killustamine erastamise käigus tõi kaasa tootmise üldise
languse. Idapoolsete välismajandussuhete eiramine ja ühekülgne
orientatsioon raskesti ligipääsetavale Lääne turule on viinud tervete
tootmisharude hääbumisele. Valitsevad ringkonnad on viimastel aastatel
hoolsalt järginud rahvusvaheliste rahandusinstitutsioonide
ettekirjutusi, mille tulemuseks nagu mitmetes teisteski riikides on
paraku Eesti majandusarengu pidurdumine ja sotsiaalprobleemide
ignoreerimine. Peamiselt on silmas peetud panganduse huve, selle
arendamist ja kindlustamist tootmissektori arvel.
Kõige selle tõttu on Eesti
majandus kriisis. Jätkub sisemajanduse kogutoodangu madalseis, oma
tegevuse on lõpetanud nii paljud väikeettevõtted kui sadu inimesi tööga
kindlustanud suurkäitised. Süveneb ebavõrdsus elanikkonna sissetulekute
tasemes ning suurte rahvastikurühmade tõrjutus normaalsest töö- ja
sotsiaalelust. Riigieelarvesse laekuvad tulud ei võimalda katta
ühiskonnale vajalikke üldisi kulusid. Riigiorganid ei suuda aga leida
teid riigieelarve tulude suurendamiseks, vaid püüavad selle asemel
jaotada tekkinud vaesust elanikkonna rühmade vahel.
ESDTP sedastab, et Eesti ühiskonna
ees seisab praegu esmajärgulisena mitte majandusreformide kiirendamine,
vaid SOTSIAALMAJANDUSLIKUST KRIISIST VÄLJATULEKU ÜLESANNE.
Sellest tulenevalt peab ESDTP vajalikuks niisuguste küllalt radikaalsete
majanduspoliitiliste meetmete rakendamist, mis oleksid suunatud
majanduse taastamisele ja sisemajanduse kogutoodangu võimalikult kiirele
suurendamisele. Ainult selle alusel oleks võimalik asuda lahendama rahva
heaolu tõstmise, teaduse, hariduse, kultuuri ja tervishoiu arendamise
ning riigi julgeoleku kindlustamise probleeme. Teisisõnu, ESDTP ei
taotle mitte põhjalike majandusreformide ärajätmist, vaid nende sellist
suunitlust, mis ei jätaks ühest majandussüsteemist teise üleminekul
tekkivaid raskusi ainuüksi vaesemate ühiskonnakihtide ja palgasaajate
kanda.
ESDTP peab vajalikuks:
- suurendada riigi reguleerivat
osa majanduses ning valitsuse riigiaparaadi vastutust majandusliku
arengu tulemuste eest;
- riiklikult luua tootvale tegevusele võimalikult soodus keskkond nii
tooraine- ja kaubaturgude kui finantseerimise osas;
- toetada talumajanduse arengut pikaajaliste odavate laenude kaudu,
tugevdada põllumajanduses seni veelsäilinud suurtootmist, kaitsta
põllumajandustootjaid kõlvatu väliskonkurentsi eest;
- rakendada pangandus kogu majanduse teenistusse, piirata laenuintresse,
tõsta majandusse suunatavate laenude osa pankade bilansimahus, piirata
kapitali väljavedu ja reguleerida panganduse kasumit;
- taastada majandussidemed Eesti tootjatele olulise idaturuga;
- kehtestada ettevõtete aruandluse ja maksude õige arvestamise ning
õigeaegse laekumise range kord koos vastavate sanktsioonidega selle
rikkujate suhtes;
- viia läbi riigi- ja kohaliku maksusüsteemi reform, tagades
maksukoormuse õiglase jaotuse; üksikisiku tulumaks peaks olema
progressiivne ja ettevõtete maksustamisega tuleks soodustada
investeerimist uutesse töökohtadesse.
Kriisiperioodi ületamiseks
vajalike abinõude kõrval peab ESDTP vajalikuks seesuguse EESTI MAJANDUSE
ARENGUSTRATEEGIA väljatöötamist, mis oleks suunatud olemasolevates
tingimustes maksimaalselt võimaliku majanduskasvu saavutamisele,
järgides seejuures säästliku arengu põhimõtteid. Majanduse arenguta ei
ole võimalik ei Eesti Vabariigi iseseisvuse ja julgeoleku kindlustamine
ega rahva elukvaliteedi tagamine.
ESDTP pooldab VÄLISKAPITALI
kaasamist Eesti majandusse, seda nii Ida kui Lääne poolt. Selle
eelduseks on seadusandlikud garantiid ja ühiskonna poliitiline
stabiilsus. Eestil on šansse olla sillaks Ida ja Lääne vahel. Ainult
Läände integreerumine muudaks Eesti sanitaarkordoniks Euroopa piiril,
ainult Itta integreerumine - Peetri-aegseks "aknaks Euroopasse". Kumbki
neist võimalikest arenguist ei taga Eestile seda sotsiaalmajanduslikku
ja kultuurilist edu, mida me vajame, et saada tänapäevaselt arenenud
riigiks.
Üleminek vabaturumajandusele on
tõsine muutus kogu ühiskonna elus. ESDTP taotluseks on kujundada
SOTSIAALPOLIITIKA, mis vähendaks turumajanduse kujunemise sotsiaalset
hinda. Taolise sotsiaalpoliitika elluviimine eeldab, et Eesti riigi
majanduslik areng kindlustab selleks vajaminevad ressursid ning et
sotsiaalsfääri võtmevaldkonnad oleksid riigi kaudu teostatava
ühiskondliku kontrolli ja suunamise all. ESDTP loeb vältimatuks, et
teatavate elu- ja kultuuritähtsate tarvete rahuldamine jääb väljapoole
vabaturu seadusi ja mehhanisme. See võimaldaks vastavate teenuste,
toodete ja ressursside jaotamisel järgida sotsiaalse õiguse ja halastuse
põhimõtteid. ESDTP nõuab seega sotsiaalpoliitika seadmist esikohale
riiklike prioriteetide seas ning peab loomulikuks riigi vastutust oma
kodakondsete elutingimuste ja -taseme eest. Selles oleme solidaarsed
Euroopa uusvasakpoolsuse loosungiga: tagada sotsiaalsed inimõigused,
kindlustada nüüdistsivilisatsiooni tasemele vastav elujärg ühiskonna
kõikidele liikmetele!
Ühiskonna rikkuse loob töö. Kui
majanduse areng oma mingil etapil toob kaasa massile TÖÖPUUDUSE, on
ühiskonna ülesanne seda leevendada. Selleks tuleb kasutada kõiki
võimalusi alates riiklikult korraldatud täiendkoolitusest ja ümberõppest
kuni hädaabitööde ning abirahadeni. Eriti oluline on leida rakendust
neile, kes ei suuda võrdselt teistega tööturul konkureerida: elluastuvad
noored, vaegurid, pensionieelikud, noored emad. ESDTP taotleb, et
riikliku sotsiaalpoliitika üheks keskseks suunaks saaks kõigile lastega
leibkondadele vajaliku kindlustunde loomine. ESDTP toetab sõltumatuid
AMETIÜHINGUID turumajanduse pingete tasakaalustajana ja töötajate huvide
väljendajana.
ESDTP peab TEADUSE, HARIDUSE,
KULTUURI edendamist eesti rahvuse säilimise esmatähtsaks tingimuseks.
Põhi- ja keskharidus, samuti esmane kutseharidus peab meie arvates olema
tasuta kättesaadav. Muude haridusvormide tasuliseks muutmise eelduseks
on soodsa õppelaenu saamise võimalus, hariduse kvaliteedi tõus ning
õpingutejärgse töö piisav tasustamine. ESDTP taotleb, et uued
majandustingimused ja uus sotsiaalne kihistumine ei suleks koolide ja
ülikoolide uksi nende noorte ees, kes kuuluvad vaesematesse
ühiskonnakihtidesse. Hariduse uuendamine peab kaasa tooma pidevhariduse,
täiskasvanute koolituse ning ümberõppe võimaluste avardumise.
ESDTP tahab seista selle eest, et
kultuur, haridus ja teadus saaksid demokraatlikus vormis küllaldast
riiklikku toetust. Seadusandlik ja täitevvorm peavad tagama, et nende
elualade aineline ning moraalne toetamine oleks majanduslikult soodus ja
auväärne. Vaimse töö tegijate sotsiaalne positsioon ja aineline
kindlustatus tuleb viia tasemele, mis vastaks intelligentsi tegelikule
rollile Eesti ühiskonnas ning väldiks andekate noorte spetsialistide
lahkumist Eestist.
ESDTP peab kogu Eesti edasise
arengu seisukohalt oluliseks KODURAHU, eri rahvustest eestimaalaste
normaalset kooselu tagavat õhkkonda. ESDTP seisukoht on, et sotsiaalsed
ja poliitilised õigused oleksid tagatud, olenemata päritolust ja
etnilisest kuuluvusest, kõigile, kes on lojaalsed Eesti riigile, Eesti
riik ja ühiskond peaksid ESDTP käsitluse järgi kaasa aitama iga seda
sooviva mitte-eesti kogukonna kultuurilise iseolemise edenemisese, mille
pinnal saaks areneda nende kogukondade kokkukuuluvus Eesti ühiskonnaga.
ESDTP arvates on ülim aeg astuda
samme Eesti ühiskonna KÕLBLUSE ja VAIMSUSE kaitseks. Eestisse voogab
madala massikultuuri laine, mis ülistab põhimõttelagedat siivutut elu,
kerget ja kiiret rikastumist, propageerib pornograafiat ja vägivalda.
Siit imbuvad meie noorsoo sekka nilbused, kõikelubatavuse meeleolud.
Hädavajalik on meie traditsiooniliste kõlbeliste väärtuste avalik
kaitsmine.
Selline on Eesti
Sotsiaaldemokraatliku Tööpartei programm - vasakpoolne alternatiiv
Eestimaa uuendamiseks. ESDTP on veendunud, et esitatud seisukohad
vastavad Eestimaa arengu vajadustele ning eesti rahva ja kõigi Eestis
elavate inimeste elulistele huvidele.
ESDTP VII kongress, 22. august 1998
|