Et veel kord avalikkusele selgitada, mida tooks endaga kogu ühiskonna
jaoks kaasa töötajate usaldusisiku seaduse vastuvõtmine ning milliseid samme
Eesti Ametiühingute Keskliit (EAKL)
kavandab selle eelnõu vastuvõtmise vastu, korraldas EAKL kolmapäeval, 15.
veebruaril pressikonverentsi.
EAKLi hinnangul soovitakse eelnõuga kärpida ametiühingute, ainsa
töötajate huve kaitsva sõltumatu institutsiooni, õigusi, mis tähendaks Eesti
töötajaskonna jätmist tööandjate meelevalda. “Eelnõu koostajad tunnistavad
tegelikult ametiühinguid kui arvestatavat jõudu ühiskonnas,” ütles EAKLi
esimees Harri Taliga. “Kui ametiühingud oleksid nii nõrgad, nagu
sotsiaalministeerium neid näidata püüab, poleks vaja töötajaid esindava
ametiühingu õiguste kallale minna.”
Eelnõu koostanud sotsiaalministeerium on oma eelnõu-teemaliste
sõnavõttudega avalikkust desinformeerinud, lausa otseselt valetanud.
Usaldusisiku seaduse eelnõu vähendab olemasolevaid õigusi, aga ei anna
töötajate esindamisele midagi juurde. “Selle taustal on eriti demagoogilised
ministeeriumi krokodillipisarad ja väited, nagu oleks eelnõu eesmärk
töötajate huvide tõhusam kaitse,” tõdeb Taliga.
Vaata eelnõud
Töötajate usaldusisiku seaduse (TUIS) eelnõu selgitused
EAKLi pressikonverents 15.02.2006
Eesti peab informeerimise-konsulteerimise raamdirektiivi ülevõtmiseks:
• seadustama tööandja kohustuse anda töötajatele regulaarselt informatsiooni
ettevõtte olukorrast ja tuleviku perspektiividest;
• kehtestama informeerimise ja konsulteerimise protseduuri (millist teavet,
kellele, kui sageli, milline on aeg konsulteerimiseks jne);
Eelnõu lisab usaldusisikule ülesandeid töötajate esindamisel, kuid ei
suurenda tema tegevuseks ettenähtud õigusi ja tagatisi (hoopis kärbib neid)
ning ei loo toimivat ja tööandjast sõltumatut süsteemi töötajate
esindamiseks. Eelnõu kitsendab oluliselt töötajate õigust ise otsustada, kes
neid esindab.
EAKLi seisukoht – eelnõu on otseses vastuolus:
a) EN informeerimise ja konsulteerimise raamdirektiivi 2002/14/EÜ mõttega
b) Eesti Vabariigi
Põhiseadusega
c) Euroopa parandatud ja täiendatud
Sotsiaalhartaga
d)
ILO konventsiooniga 135
Vastuolu direktiiviga:
• lammutab toimiva töötajate esindamise süsteemi – täna toimib dialoog
eelkõige nendel töökohtadel, kus on olemas ametiühing;
• informeerimise-konsulteerimise kohustuse ülevõtmisel tuleb arvestada
riigis
väljakujunenud tavasid – Eestis on välja kujunenud tava, et ettevõttes
esindab töötajaid ametiühing —usaldusisik (kui seal tegutseb ametiühing)
• likvideerib AÜ usaldusisiku institutsiooni ja jätab AÜ esindajad ilma
olemasolevatest õigustest (sh vaba aeg töötajate esindamiseks) ja
vallandamiskaitsest.
Vastuolu
Põhiseadusega:
• par. 11 lubab õigusi ja vabadusi piirata vaid kooskõlas põhiseadusega,
piirangute kehtestamiseks peab ühiskonnas olema tungiv sotsiaalne vajadus –
kõik need tingimused antud juhtumil puuduvad
• par. 12 keelab diskrimineerimise ja diskrimineerimisele õhutamise mistahes
alustel – TUIS diskrimineerib ametiühingu valitud esindajat
Vastuolu
Sotsiaalhartaga:
• eelnõu rikub sotsiaalpartnerluse tava ja piirab oluliselt õigust
ühinemisvabadusele;
• riik peab hoolitsema, et KÕIGILE töötajate esindajatele oleksid tagatud
võrdsed võimalused ja õigused;
• riigil on kohustus tugevdada sotsiaalpartnerlust ning soodustada
tööandjate ja töötajate organisatsioonide koostööd.
Vastuolu ILO konventsiooniga 135
Töötajate esindajad on:
a) ametiühingu valitud usaldusisikud;
b) töötajate üldkoosolekul valitud esindajad.
NB ! Üks ei välista teist
Eelnõu konkreetsed puudused ja probleemid:
1) väheneb usaldusisikutele ette nähtud vaba aeg töötajate esindamiseks –
enam
kui 500 töötaja esindamisel vaid 24 tundi nädalas (täna 40 tundi)
2) tööandjale ei sätestata reaalset kohustust töötajaid informeerida ja
nendega
konsulteerida, samas on tal õigus keelduda teabe andmisest.
3) puuduvad igasugused protseduurireeglid informeerimise-konsulteerimise
läbiviimiseks (AÜS § 22 tühistamisega nullitakse ära olemasolevadki reeglid)
4) ebaproportsionaalselt suur trahv (12 000 kr) usaldusisikule
informeerimise
konsulteerimiskohustuse mittetäitmise eest
5) jätab usaldusisiku (ametiühinguta) ebavõrdsesse seisu suhetes tööandjaga:
• tal puudub vajalik teave, kogemus, võimalus kaasata eksperte tööandja
plaanide analüüsimiseks ja omapoolsete ettepanekute tegemiseks
• usaldusisikul puuduvad vahendid nt riigilõivu ja kohtukulude tasumiseks,
kui ta pöördub kohtusse, et nõuda tööandjalt seaduse täitmist
Miks pressib ministeerium vägisi peale täiesti kõlbmatut eelnõu?
G. Tavits. Töötajate esindamine ettevõttes ja käitises – Eesti valikud.
Juridica, 2004, lk 688 – 699
Lk. 689 toob autor välja 2 üldisemat suundumust seoses töötajate osalemisega
majanduslike otsuste langetamises:
1) tööandja tootlikkuse ja efektiivsuse suurendamine;
2) võimu ja tootmisvahendite ümberjagamine (st kaasosalus kui demokraatlik
võim).
Lk. 689 on loetletud töötajate esindamisel esilekerkivaid probleeme:
2) esindajad saavad oma volitusi üksnes siis täiel määral teostada, kui
nende käsutuses on piisavalt informatsiooni, vahendeid ning
analüüsivõimalusi".
Lk. 698
"Et töötajate esindamine täidaks ettenähtud eesmärgid, tuleb Eestil loobuda
ametiühingute monopoolsest seisundist ning minna üle dualistlikule
esindamissüsteemile. See tähendaks seda, et käitise töötajad valiksid
käitise nõukogu, kes on ametiühingust sõltumatu organ."
"Dualistliku süsteemi eeliseks on see, et tööandjal kaob hirm selle ees, et
ta peaks kokku puutuma ametiühinguga."
Lk. 699
"...igasugune töötajate esindus ja läbirääkimismenetlus, mida püütakse
eelkõige käitise tasandil juurutada, tekitab tööandjale probleeme nii
ettevõtluse kui tööhõive teostamisel."
"tuleb ametiühingute tähtsust käitise tasandil vähendada."
Pressikonverents 15.02.2006