17.08.2004
Valitsuse
ja ülemuste kirumine on alati eestlaste lemmikteema olnud. Kui nüüd
natuke järele mõelda, siis tegelikult kirub eestlane hea meelega ükskõik
mida. Aga mis on siis see, mida eestlane hea meelega kiidab?
Siim Kallas ja tema sõbrad kiidavad Eesti maksusüsteemi, mis on mõnusalt
lihtne ja väikeste maksudega. Väiksem maksukoormus pidavat suurendama
töötamise, säästmise ja investeerimise stiimuleid, mis omakorda aitab
saavutada stabiilset majanduskasvu ja parandada Eesti elanike heaolu,
aga kuna Eestis on sisemaiste säästude tase veel madal, siis seetõttu on
äärmiselt oluline välismaise rahastamise jätkumine ka järgnevatel
aastatel. Sellist juttu saab lugeda rahandusministeeriumi interneti
kodulehelt. Seda, kuidas eestlane on kaotanud optimismi tulevikku,
mõõtis kevadel „Eurobaromeeter 2004“, kuid kas siin on oma osa madalatel
maksudel, on raske arvestada, samuti on raske mõõta inimeste heaolu,
kuid uuring, kas välisettevõtted ka meie madalaid makse hindavad, on
hoopis lihtsam. Vaatame lihtsate näidete ja numbrite varal, kas on ikka
mõtet hoida ettevõtteid maksuparadiisis sotsiaalteenuste halvema
kvaliteedi arvelt ja tõsta vaid kaudseid makse.
Uurime
kõigepealt kas meie niinimetatud soodne maksukliima on meelitanud siia
välismaised investeerijaid või on investeerimiseks ka midagi muud peale
kliima vaja?
Võrdleme Eestit Lätiga, kui kõige lähema ja ilmselt ka sarnasema
naabriga. Miks on näiteks Riias väga paljude lääne suurfirmade
Baltimaade peakorterid? Et mitte tervet lehekülge ära kulutada, toon
mõned näited - Sony, Coca-Cola, Statoil, Procter&Gamble. Kuid peale
läänest pärit firmade oli Lätis aprill 2004 seisuga registreeritud ka
977 Eesti kapitali osalusega ettevõtet. Kas siis Lätis on veel soodsam
kliima? Läti käibemaks on sama suur kui meil ja ettevõtte tulumaks on
15%. Mitteresidendid maksavad tulumaksu kõigi Lätis teenitud tulude
pealt. Üksikisiku tulumaks on üks protsent väiksem kui meil praegu,
sotsmaksud enamvähem samad mis meil.
Selle aasta
juunikuu majandusülevaade väidab, et Eesti majanduskasv ületas esimeses
kvartalis Euroopa Liidu majanduskasvu 5,2 protsendipunkti võrra, jäi aga
märgatavalt alla Läti ja Leedu kasvule, mis olid vastavalt 8,8 ja 7,7
protsenti. Jääb mulje, et olulised pole siiski madalad maksud, vaid
kliimat kujundab ka miski muu peale maksude. Läti on Eestist edukam,
hoolimata sellest, et küsib ettevõtjatelt tulumaksu. Eesti Valitsus aga
langetab otseseid makse jätkuvalt, rääkides investeerimiskliimast.
Tundub, et midagi on mäda meie riigis! Kuid Eesti Vabariigi Valitsus
tegeleb aktiivselt juba uue aasta eelarvega, kuhu on sisse
programmeeritud järjekordne otseste maksude langetamine ning kaudsete
maksude tõstmine.
Vaatame
seda eelarve koostamist pisut lähemat. Selleks, et riik saaks maksta
näiteks sotsiaaltoetusi ja pensione ning teha muid kulutusi, vajab ta
kõigepealt sissetulekuid, milleks suures osas on maksud ettevõtjatelt.
Maksud võiks laias laastus jagada kolmeks: progressiivsed,
proportsionaalsed ja regressiivsed. Kolm koledat võõrsõna, mida võiks
lahti seletada alljärgnevalt. „Progressiivne“ on umbes sama, mis
astmeline tulumaks. See on üksikisiku tulumaksustamise vorm, mida
kasutavad pea kõik arenenud riigid maailmas. Eestlastele selle veelkord
lahti seletamine tundub mõttetu olevat, kuna Reformierakond on
korraldanud sellise ajuloputuse, et üks artikkel ei muuda siin enam
midagi. Illustratsiooniks võiks vaid kirjeldada ühe sakslase suuri
imestunud silmi, kui ma talle ütlesin, et Eestis võetakse kõigilt
tulumaksu ühe tariifi järgi ehk siis proportsionaalselt. „Miks Teie
valitsus rahvast vihkab?“, on kõik mida eurooplane sellise olukorra
kohta küsida oskab.
Kui
proportsionaalne tulumaks on veel enamvähem talutav, siis näiteks
tarbimismaksud on regressiivsed. Siia alla lähevad käibemaks, aktsiisid
ja muu selline, mille tõstmisega meie Valitsus riigi eelarve auke lapib.
Regressiivne maks tähendab seda, et mida väiksem on inimese palk, seda
rohkem ta suhtena palgasse maksu maksab. Toome näite: kui aktsiis on
viinapudelilt 50 krooni, siis 5 tuhandese palga puhul on see palgast üks
protsent, aga 25 tuhandelisest palgast vaid 0,2 protsenti, ühesõnaga -
see kes vähe teenib, teeb suurema kulutuse.
Ühesõnaga,
meil on väiksed maksud ettevõtjatele, et soodustada välisinvesteeringuid
ja elanike heaolu kasvu – mitmeaastase järeleproovimise tulemusena
kontrollitud – see põhimõte ei tööta. Eesti riigi maksud on küll
väikesed, aga põhiliselt rõhuvad nad lihtrahvast, kes elab palgapäevast
palgapäevani ja maksab kinni ka kõrgenevad tarbimismaksud ning
firmaomanik kes talle kaupa müüb teenib maksuvaba kasumi, mille ta
näiteks Lätis investeerib. Ning miks ka mitte – lätlased on väga toredad
inimesed.
Kirjutas: Sirje Kingsepp
|
Kontaktandmed
Tallinn 10510
Peapostkontor
Postkast 4102
esdtp@solo.ee
Telefon: +372 6612 406 +372 556 89 230
Faks: +372 6612 402
|