Vastuseks Eesti Vasakparteile september 2005 kirja teel tulnud
küsimusele Omandireform ja selle hammasrataste vahele jäänud on
valus ja tundlik sotsiaalne teema ja sellisena on ta läbi pea 14 aasta
olnud Eesti Vasakpartei ja tema eellaste tähelepanu keskmes.
1.Eesti Demokraatliku Tööpartei (1992-1997), Eesti Sotsiaaldemokraatliku
Tööpartei (1998-2004) ja Eesti Vasakpartei (alates detsember 2004)
poliitiline programm rõhutab, et "Omandireformi läbiviimisel ei ole
püütudki vältida ühiskonna lõhenemist võitlevateks vastaspoolteks."
Erastamise eesti variant ei luba majandusliku efektiivsuse ja sotsiaalse
õigluse mõistlikku ühitamist. Omandisuhete ümber korraldamist on
valitsevad ringkonnad käsitlenud mitte kui vahendit tegusa majanduse
loomisel, vaid kui võimalust endiste omanike ja uusrikaste huvide
teostamiseks. Vara seniste kasutajate ja valdajate huve ja õiguseid on
lihtsalt rikutud.
2. Eesti Vasakpartei eellane Eestimaa (iseseisva) Kommunistlik partei
väljendas üleminekuaja eesti Vabariigi Ülemnõukogus oma esindajate Vaino
Väljase ja Hillar Elleri kaudu selget vastuseisu omandireformi aluste
seadusele kujul, mil ta vastu võeti. Iseseisev EKP esines eriavaldusega
selles küsimuses.
3.Riigikogu valimistel 1995 läks eesti Demokraatlik Tööpartei
valimistele valimisliidus "Vasakvõimalus" sundüürnikke esindava
Õigusliku Tasakaalu Erakonnaga. Valimisplatvormi kandvaks osaks oli
omandireformiga põhistatud ebaõigluse hüvitamine.
4. Omandireformiga põhjustatud ülekohus jaguneb laias laastus kaheks:
sundüürnike sotsiaalse staatuse teke ja uusüürnikest sotsiaalsete
riskirühmade teke.
4.1. Sundüürnike kaitseks astusid riigikogu IX koosseisus (1999-2003)
välja Eesti sotsiaaldemokraatliku Tööpartei esindajad Tiit Toomsalu ja
Endel Paap. Tehti järelpärimisi välis- ja justiitsministrile
baltisakslaste problemaatikaga seonduvalt ja seisti edukalt koos
keskerakondliku opositsiooniga vastu Omandireformi aluste seaduse
muudatusseadusele, millega taheti Eesti siseriiklikult tunnistada
baltisakslaste õigust neile sõja eelselt kuulunud vara tagastamisele.
2002 ja 2003.a.riigieelarve seaduse menetlemisel seisti vahendite
eraldamise eest munitsipaalelamuehituse programmile Tallinnas. Nagu
teate - käivitus hilisemalt Tallinnas ka programm "5000
munitsipaalkorterit"
4.2.Omandireformi hammasrataste vahele jäänutele püüti osutada kaasabi
Tallinna ühiselamute nõndanimetatud kriisis 2002-2003 - milline
teatavasti jätkub veel tänagi. Nii püüti 2002.a. Tallinna linnavolikogu
valimistel koondada Akadeemia tee, Vilde tee, Männiku, Paljassaare, Sõle
ja Vana-Kalamaja ühiselamute ja erastamisõiguseta kortermajade elanikke
ühtsesse valimisnimekirja viimaks nende esindajaid volikogusse ise oma
asja lahendama. Kahjuks ei suutnud ühiselamute elanikud näidata
vajalikku solidaarsust ja jagunesid keskerakonna, rahvaliidu ja
tööpartei vahel - tulemuseks senini lahenduseta kriis.
Riigikogus algatas Tööpartei esindaja Toomsalu eelnõud
sundriigistamise seaduse täiendamiseks, mis oleks pidanuid andma
võimaluse ühiselamuid lihtsustatud korras tagasi osta. See eelnõu lükati
reformierakonna, keskerakonna ja teiste parlamentaarsete parteide poolt
üksmeelselt tagasi. Algatati ka parlamentaarse komisjoni moodustamine
ühiselamukriisi uurimiseks. Komisjon moodustati kaks nädalat enne
Riigikogu volituste lõppu ja seetõttu tema töö ei käivitunud.
5. Vasakpartei on osutanud oma liikmete kaudu õigusabi erinevates
üksikkaasustes sundüürnikest abivajajaile
6. Eelolevatele valimistele läheb Vasakpartei Tallinnas kahes
nimekirjas: üksikkandidaatide valimisliidus
"Kodanikuinitsiatiiv-Valimised 2005" ja Eesti Vasakpartei nimekirjas.
Üheks põhinõudmiseks kodanikunimekirjas on vasakparteilaste nõudmisel
munitsipaalne elamuehitusprogramm ja sundüürnikele tekitatud kahju
heastamine
Tiit Toomsalu
Eesti Vasakpartei Tallinna linnaorganisatsiooni esimees
Kandidaat Tallinna linnavolikogu valimistel Mustamäel.
10. september 2005
|