KRIITILISI MÄRKUSI APRILLILÄKITUSE JA MAILÄKITUSE KOHTA
1. Läkitus UUS VALIK UUEL SAJANDIL -- TEEME ÜHISELT:
Viide Soome sotsiaaldemokraatide manifestis toodud väitele, et sotsiaaldemokraatia
ja sotsialismiteooria on rajatud antiikaja humanistlikule filosoofiale,
on ebatäpne ja desorinteeriv. Antiikaja filosoofial ei olnud rõhutatult
humanistlikke jooni, ta uurimisobjektid olid teised, orjandusliku korra
radikaalset eitamist me antiikaja filosoofias ei tähelda. Orjadusliku
antiikaja märkimisväärseks sündmuseks sotsiaalse õigluse
saavutamiseks oli aga orjade ülestõus Spartacuse juhtimisel,
mis Rooma võimude poolt kõige julmemal ja ebahumaansemal viisil
maha suruti. Rõhutatult humanistlik suund ilmnes minevikus renessanssiajastu
mõtlejatel. Valgustusajastu ideaalidele viitamine antud kontekstis
on vaieldav. Valgustusajastut iseloomustab teaduste areng nii sügavuti
kui ka laiuti, kuid sellega kaasnes filosoofilises plaanis ühiskonna
ees seisvate probleemide lahendamisel teadmiste rolli ülehindamine
ja ühiskonna funktsioneerimise objektiivsete protsesside ning nähtuste
alahindamine. Tuleb aga tunnistada valgustusajastu ideede mõju Prantsuse
Revolutsiooni ideoloogilisele ettevalmistusele, ka dekabristide liikumisele
Venemaal.
Manifestis viidatakse sellele, et sotsialistlikud väärtushinnangud
olevat sügavalt juurdunud demokraatlikus Euroopas. Missugused on need
väärtushinnangud ja kus on nad sügavalt juurdunud?
T. Blairi ja G. Schröderi manifestis nimetatud "Ausus ja sotsiaalne
õiglus, vabadus ja võrdsed võimalused ..." on
niivõrd üldsõnalised, et sobivad mistahes poliitilisse
programmi.
Samas manifestis nimetatakse vajadust formuleerida euroopaliku sotsiaaldemokraatia
uusvasakpoolset poliitikat. Uusvasakpoolne poliitika on aga juba formuleeritud
Barcelona deklaratsioonis, kuid Blair, Schröder ja ESDTP läkituse
koostajad ilmselt püüavad seda maha vaikida.
Tsitaat T. Blairi läkitusest inglise rahvale peegeldab Britannia spetsiifikat
ja seetõttu selle tsitaadi lülitamine otstarbekaks. Ka ei ole
põhjendatud praegusaegse SB Tööerakonna seostamine sotsialismiga,
on ju Tööerakond loobunud oma kunagisest programmist "Britannia
tee sotsialismile".
Tsitaat G. Gysi teesidest on konkreetsem ja sisaldab juba mõningaid
fragmente ettekujutusest sotsialismist. Kahjuks ei ole aga ESDTP avalduse
koostajad G. Gysi seisukohti diskussiooniküsimustesse lülitanud.
Kokku on diskussiooni vajaduse põhjendamiseks ja lähteseisukohtade
andmiseks viidatud neljale allikale, millidest üks (Soome) on väheütlev,
kaks (Blairi ja Schröderi ühismanifest, Blairi läkitus) on
tsentristliku sotsiaaldemokraatia positsioonidelt lähtuvad ja üks
(G. Gysi) vasakpoolse sotsiaaldemokraatia positsioonidelt lähtuv; viimane
aga ei ole lülitatud diskussiooniküsimustesse. Üldse ei ole
viidatud Euroopa uusvasakpoolse liikumise seisukohtadele (Barcelona dokument).
Sellega on ESDTP avalduse koostajad selgelt asunud tsentristliku sotsiaaldemokraatia
positsioonidele ja ühtlasi väljakuulutatud diskussioonist püüdnud
välja lülitada vasakpoolsed alternatiivid. Ka on maha vaikitud
tõsiasi, et tsentristliku sotsiaaldemokraatia kursile üleminek
tähendab samaaegselt ka juba varem omaks võetud uusvasakpoolsuse
kursist loobumist.
Diskussiooni küsimused on sõnastatud ebamääraselt
ja vales järjekorras.
Missugused on need eesti sotsiaaldemokraatlikud ideaalid, millede taastamisega
saab võimalikuks sotsialistlik alternatiiv? Kas need ideaalid, mis
kujunesid sotsiaaldemokraatia tekkimisel Eestis ESDTP raames, või
need ideaalid, mida väljendasid A. Piip ja G. Suits Töövabariigi
idees, või need ideaalid, mida kajastasid K. Ast ja A. Rei või
hoopiski M. Martna, või need ideaalid, mida väljendas G. Suits
ühes oma luuletuses niimoodi - "au, Spartakus, au, Liebknecht!",
või need ideaalid, mille nimel tegutsesid mitmete sotsiaaldemokraatia
harude esindajad, kes 1940. aastal pääsesid valitsusse ja seejärel
kiiresti astusid perspektiivikasse jõuparteisse EKP-sse?
Mida kujutab endast sotsialistlik alternatiiv? - alternatiiv millele? -
kas kapitalismile?
Esmalt oleks tulnud formuleerida sotsialismi mõiste ja alles seejärel
püstitada küsimus selle reaalsusest Eestis.
Iseenesest õige idee täiendavalt loodud rahvusliku rikkuse
ümberjaotamisest on antud avalduse teksti paigutatud ebaõnnestunult.
Ühes lõigus iseloomustatakse sellega sotsiaalset turumajandust,
seisel aga sotsialistlikku ühiskonda. Ka annab antud sõnastus
parempoolsetele oponentidele lihtsa võimaluse kritiseerida jõukuse
saavutamist ümberjaotamise teel, sest ümberjaotamine ei loo täiendavalt
väärtust ja nii võib tekitada ümberjaotatud vaesust.
Eesti tingimustes väärtuste ümberjaotamine tuleb kindlasti
siduda rahvusliku kogutoodangu olulise juurdekasvuga kui vajaliku eeldusega
jõukuse saavutamiseks.
Problemaatiline on väide tärkavast, arengu algstaadiumis olevast
kapitalismist Eestis. Kas Eesti pangandus, mis on arenenud kapitalistlike
maade panganduse osa, on arengu algstaadiumis olev süsteem? Kas arenenud
kapitalism ei ole julm?
Eesti rahvuslike traditsioonide arvestamine turumajanduslikus sotsialismis?
Missuguste traditsioonide? Rahvuslikkuse esiletõstmises kätkeb
pealegi oht sattuda natsionalismi või s^ovinismi või vähemalt
asjatutesse vaidlustesse, pealegi kulgevad majanduslikud ja sotsiaalsed
protsessid olevikust tulevikku, mitte minevikust tulevikku. Parem oleks
küsimus sõnastada nii: millised võiksid olla Eesti arengu
eripärasusi Eesti spetsiifikat arvestades meie turumajandusliku sotsialismi
erijooned.
Läkituse tekstis on sotsialismi nimetust kasutatud mitmes erinevas
variandis: sotsialism, euroopalik sotsialism, sotsiaalne turumajandus, turumajanduslik
sotsialism, tasakaalustatud sotsialism.
Läkituse teksti koostamisel on rikutud üldtunnustatud põhimõtet,
et arutelu alguseks tuleb fikseerida mõisted.
Oma pealiskaudsuses (kas ainult) on läkituse koostajad ignoreerinud
väljakujunenud diskussiooni mõistet. Diskussioonile pannakse
mingi väide, hüpotees, hinnang, probleemi lahendus või
ka nende alternatiivid, mille ümber diskussiooni käigus toimub
mõttevahetus, väitlus jne.; seevastu uusi lahendeid, hüpoteese,
väiteid, hinnanguid töötatakse välja spetsialistide
poolt, sageli uurimusena, alles seejärel vajaduse korral korraldatakse
diskussioon või dispuut.
Antud dispuut on oluliseks etapiks uute programmiliste seisukohtade kujundamisel,
mille lõppetapp on partei uue programmi või mingi muu programmilise
dokumendi vastuvõtmine kongressi poolt. Uue programmi formuleerimine
ja vastuvõtmine saab toimuda alles pärast diskussiooni. Kuid
tegelikult on praegu programmi väljatöötamine diskussioonist
lahutatud. Läkituse alusel läbi viidav diskussioon võib
tõenäoliselt anda seisukohti, mida võib mitmeti mõista
ja suvaliselt formuleeritult lülitada programmi, sest diskussiooni
küsimuste ebamäärasusest tuleneb ka vastuste ebamäärasus
ja puudulikkus. Teiseks on programmi projekti koostajad ilma igasuguse diskussioonita
juba otsustanud lähtuda järgmistest põhimõtetest:
1) orienteerumine Sotsinterni ja tema parteide kontseptsioonidele; 2) orienteerumine
keskklassile; 3) lahtiütlemine kommunistlikust (NLKP-likust) minevikust.
Viimatinimetatu on probleemaatiline ja iseloomult propagandistlik - NLKP
liikmete astumise ajal iseseisvasse EKP-sse oli isesseisva EKP programmist
oli juba kõrvaldatud kommunismi rajamise idee, see programm oli oma
loomult juba sotsiaaldemokraatlik.
Juhin keskjuhatuse tähelepanu kahetsusväärsele asjaolule, et 14.04.2000 programmitoimkonna esimees H. Sillari keskkogu ja keskjuhatuse istungil kandis ette, et eelpoolnimetatud põhisuunad (vähemalt esimesed kaks) olevat heaks kiidetud partei Tallinna juhatuse poolt. See väide ei vasta tegelikkusele. Tallinna juhatus kinnitas toimkonna kooseisu ja kuulas ära H. Sillari ettekande programmitoimkonna tegevuse ning põhisuundade kohta, kuid võttis selle vaid teadmiseks, diskussiooni ja heakskiitvat otsust ei olnud.
2. Mailäkitus
Väide, et tänane Euroopa sotsiaaldemokraatlik mudel on Eestile möödapääsmatu, näitab seda, et tsentristliku sotsiaaldemokraatia mudel on juba omaks võetud ilma igasuguse diskussioonita.
3. Täiendav märkus
ESDTP Keskjuhatusel puudus otsekohesus, printsipiaalsus ja oskus selgelt
väljendada põhiküsimused:
1. kas ühiskonna ees seisvad põhiprobleemid, sealhulgas sotsiaalne
õiglus, on lahendatavad praeguse ühiskonnakorra tingimustes,
isegi kui seal suuremal või vähemal määral rakendada
tsentristliku sotsiaaldemokraatia kontseptsioone?
2. kas ESDTP peab üle minema tsentristliku sotsiaaldemokraatia positsioonidel
ja koos sellega loobuma radikaalsemast uusvasakfoorumi kontseptsioonist?
Jüri Simm
Piirkonnad
|
Ajalugu
|
Lingid
|