Koostas Herbert Vainu
Katkendeid juhtivate Lääne ühiskonnateadlaste laia tähelepanu äratanud
viimase aja teostest praeguste inimarengu põhiprobleemide üle
(Drucker, Galbraith, Handy, Ingelharth,Meadowsid, Thurow jt.)
-
Kas ökoloogiline katastroof või uus elamise ja mõtlemise paradigma?
Kasiinokapitalismilt postkapitalismi.
-
Inimkond on jõudnud postmateriaalse ühiskonna künnisele. Eneseteostus kui
põhieesmärk. Selleks on võrdselt vaja materiaalset kindlustatust,
sotsiaalset kindlustunnet ja kultuurilist arengut.
-
Omalaadne lähenemine nõukogude perioodi viimaste aastakümnetele.
-
Turu ja riigi ülesanded on võrdselt tähtsad, kuid erinevad.
-
Loogiline mõtlemine ja närvekõditavad elamused.
Kolm inimtüüpi
Tallinn 2001
P. F. Drucker Post-Capitalist Society.
New York 1995
Viinis 1909 sündinud P. Drucker on peaaegu kogu elu töötanud Inglismaal ja
Ameerika Ühendriikides õppejõu ja ajakirjanikuna, teinud kaastööd paljude
rahvusvaheliste korporatsioonide ja USA ministeeriumidega. Teda loetakse
nüüdisaegse mänedžmendi patriarhiks.
Tema raamat “Postkapitalistlik ühiskond” on paljuski kokkuvõte autori
varem ilmunud teostest. Ta väidab, et oleme jõudmas ühiskonnaelu uude
staadiumisse, mille iseloomulikud jooned on teaduse osakaalu kasv
tootmises, uus juhtimissüsteem, inimeste väärtushinnangute muutumine ja
globaliseerumine. Praegused muutused on tema arvates võrreldavad
renessansi ja tööstusrevolutsiooni omadega.
Kapitalismilt teadmiste ühiskonnale
Aiunuüksi poolteise sajandi jooksul, 1750. aastast 1900. aastani on
kapitalism ja tehniline progress vallutanud kogu maailma ja soodustanud
gloobaalse tsivilisatsiooni teket. Ei kapitalism ega tehnilised uuendused
ole mingi uudsus. Nad on esinenud teatud perioodilisusega paljude
sajandite jooksul nii Läänes kui ka Idas. Täiesti uueks ilminguks on
saanud nende levimise tempo ning kultuurilistest, klassilistest ja
geograafilistest tõketest läbimurdmise üleüldine iseloom. Selline tempo ja
levimise mastaapsus on muutnud kapitalismi Kapitalismiks suure
algustähega.
See muutus on toimunud radikaalsete nihete mõjul teadmise enda
kontseptsioonis. Nii Läänes kui ka Idas on teadmisi ikka seostatud
olemise, eksisteerimise sfääriga. Ja äkki, peaaegu silmapilkselt lülitati
teadmised tegemise sfääri. Nad said üheks ressursi vormiks, üheks
tarbimisteenuseks, muutusid ühiskonna kaubaks.
Ühe sajandi, selle ümberkujunduse esimese etapi jooksul kasutati teadmisi
tootmisvahendite, tootmistehnoloogia ja valmistoodete liikide
väljatöötamiseks. See oli tööstusrevolutsiooni algstaadium. Teisel etapil,
mis algas umbes 1880. aastast ja jõudis kulminatsioonini Teise maailma
sõja lõpuks, hakati teadmisi uues tõlgenduses (Taylori süsteemi järgi)
kasutama töös. Selle tulemuseks oli revolutsioon töö tootlikkuses, mis 75
aasta jooksul on muutnud proletaarlase keskmiseks kodanlaseks.
Viimane etapp algas pärast Teist maailmasõda. Praegu kasutatakse teadmist
juba teadmise enda sfääris ja seda võib nimetada revolutsiooniks
juhtimissfääris. Teadmine muutub kiiresti tootmise määravaks teguriks,
nihutades tagaplaanile kapitali ja tööjõu. On veel enneaegne nimetada
praegust ühiskonda teadmise ühiskonnaks, praegu me võime rääkida vaid
teadmisel põhineva majandussüsteemi loomisest. Kuid ühiskonda, milles me
elame, tuleks iseloomustada kui postkapitalistlikku.
John Galbraith.
The Good Society. The Human Agenda. Boston, New Jork, 1996
1908. a. sündinud J. Galbraith on kahtlemata Ameerika majandusteadlaste
patriarh. Seejuures pöörab ta suurt tähelepanu teistele ühiskonnaelu
aspektidele. Oma tegevust alustas ta juba Teise maailmasõja aastatel
hindade reguleerimise komitee esimehena. Oli president Kennedy nõunik. Üle
60 aasta töötas Harvardi ülikooli professorina. On olnud nii Ameerika
Majandusliku Assotsiatsiooni president kui ka Ameerika Teaduste ja
Kunstide Akadeemia Nõukogu esimees. Tema paljude teoste pealkirjadest on
“Uus industriaalne ühiskond” saanud laialt levinud sõnaühendiks. Oma
viimases, 90. eluaasta künnisel avaldatud teoses esitab ta oma seisukoha
õiglase ühiskonna majanduslikust, poliitilisest ja sotsiaalsest
struktuurist, k.a turu ja riigi vahekorrast.
Õiglane ühiskond
Sotsialismi ei saa enam tunnistada mitte ainult õiglase, vaid ka meeldiva
ühiskonna mudeliks. Kuid selline pole ka kapitalism klassikalises vormis.
Esmajoones on tähtis see fakt, et nüüdisaegse majanduse arenguga seoses
langeb riigile vastutus üha suurema hulga funktsioonide ja kohustuste
täitmise eest. Kõigepealt on olemas terve rida teenuseid, mida eramajandus
lihtsalt ei saa pakkuda ja mis seoses majandusliku progressiga viib
pidevalt kasvava ja üha värdjalikuma disproportsioonini elu kvaliteedi
standardite vahel era- ja ühiskondlikus sektoris. Telesaadetele
kulutatakse hiiglaslikud eravahendid, aga neid vaatavad halbades riiklikes
koolides õppivad lapsed. Linna esinduslikes piirkondades võib näha heas
korras ilusaid maju, aga nende vahel on räpased kõnniteed. Kaupluses
müüakse hiiglaslikul hulgal raamatuid, aga avalikes raamatukogudes on
riiulid tühjad.
Tähtsad on riigi funktsioonid infrastruktuuri ja teaduse arendamisel jne.
Tuleb lisada, et ilma riikliku sekkumiseta ei saa nüüdisaegne majandus
funktsioneerida normaalselt ja stabiilselt. Talle on hukatuslikud nii
ülearune spekulatiivne aktiivsus kui ka pikad kriisid ja depressioonid.
Selle üle, mida nimelt tuleb teha, vaieldakse ägedalt, kuid vähesed
kahtlevad selles, et see on riigi ülesanne.
Pärast seda kui kõikehaarava sotsialismi idee on kaotanud oma tähtsuse
vastuvõetava ja tegusa ideoloogilise õpetusena, tekkis vastupidine
tendents. Jutt on privatiseerimisest – riiklike ettevõtete ja
funktsioonide eraomanike ja ettevõtjate valdusse tagasiminekust. Kuid
üldkehtiva reeglina on lausprivatiseerimine niisama vastuvõetamatu kui
sotsialism. On suur majandusliku tegevuse valdkond, kus turumehhanismide
rollis pole alust kahelda, kuid on samuti mitte vähem laialdane, seoses
majandusliku heaolu tõusuga üha laienev valdkond, kus riiklikud teenused
on selgelt hädavajalikud või sotsiaalsest vaatepunktist väga otstarbekad.
Seepärast pole privatiseerimine riigi poliitika peasunana sugugi parem
sotsialismist. Mõlemal juhtumil on ideoloogia põhisuund mõtlemisest
loobumise võimaluse loomine.
Õiglases ühiskonnas kehtib selliste küsimuste lahendamise üks põhireegel:
igal konkreetsel juhtumil peab otsustama konkreetseid sotsiaalseid ja
majanduslikke tingimusi arvestades. Me ei ela doktriinide, vaid
praktiliste otsuste ajastul.
Kõik need kaalutlused on viimastel aastatel saanud eriti aktuaalseteks.
Vabariiklaste enamus, mis tuli USA kongressis võimule 1994. a. valimiste
tulemusel, pooldas täielikult jäika doktriini nime all “kokkulepe
Ameerikaga”, mis kujunes “Kommunistliku partei manifesti” nüüdisaegseks
ekvivalendiks – kui mitte sisu, siis igal juhul vaimu poolest. Ülekaalu
sai riigi vastu suunatud ideoloogia. Kuid peagi tuli kätte aeg mõelda
mõnest üksikasjast, sellest, et mitmed riigi poolt kindlustatavad teenused
ja funktsioonid, mida taheti likvideerida või vähendada, on hädavajalikud.
Peatselt hakati sellest doktriinist loobuma.
Charles Handy.
The Hungry Spirit. Beyond Capitalism – A Spirit for Purpose
in the Modern World I.
London, 1997
Charles Handy sündis 1932. a. Iirimaal Dublinis. Majandusalase hariduse
sai ta Inglismaa ja USA parimates ülikoolides. On töötanud nii Shelli kui
teiste majandusettevõtete juhtkonnas ja ka professorina Inglismaa
kõrgkoolides. Paljude raamatute autor, millest eesti keelde on tõlgitud
“Tühi vihmavari. Tuleviku paradoksid” (1994, e.k. 1996). On ka BBC
televisioonikanali saatejuht sarjale “Nüüdisaegne mõte”.
Käesolev teos, millest avaldame mõned katkendid, sai Inglismaal üheks
levinumaks sotsioloogiaalaseks raamatuks.
Turgude piirid
Aafrikas räägitakse, et on olemas suur ja väike nälg. Väikesest näljast
vaevatud inimene püüab saada eluks vajalikke kaupu ja teenuseid, samuti
vajalikku raha nende eest maksmiseks. Suur nälg sunnib inimest otsima
vastust küsimusele: “Milleks me elame, mis on elu mõte?”
Siiani on kapitalistlikus ühiskonnas olnud levinud arusaamine, et parim
vahend inimeste vaimse nälja ületamiseks on nende eluoluliste vajaduste
rahuldamine. On ju mugav mõelda, et kui inimesed saavad pisut rohkem leiba
ja võid, on nad kõik õnnelikud. Raha pole mitte ainult meie materiaalsete
vajaduste rahuldamise teenistuses, vaid enamike juhtimitel ka meie
sotsiaalse edukuse indikaator.
Loomulikult on selles positiivne moment. Kõik meie,. ühiskonna vaeseimad
liikmed, elame oma eelkäijatest materiaalselt tunduvalt paremini. Samal
ajal aga ei ole rahal, välja arvatud inimkonna see osa, kellel seda
lihtsalt pole, otsustavat rolli.Õpetaja ei lähe lapsi õpetama selleks, et
saada kullahunnikuid... Kui oluline neile ka raha ei oleks, pole see neile
edu mõõdupuu.
Kord tuli mul tegelda segakoosseisuga grupiga, kuhu kuulusid ärimehed,
riigiteenistujad, õpetajad ja medõed. Kõik nad tahtsid tutvuda olgugi
kahtlaste, kuid moodsate juhtimisteooriatega. Ma andsin neile ülesande
veeta mõned päevad organisatsioonides, kus töötasid nende grupikaaslased.
Ärimehed naasid imestunult. “Sellise töömotivatsiooniga pole me oma
kompaniides kunagi kokku puutunud. Saada vaid paar penni,” rääkisid nad.
Imelik, kas tõesti polnud neil inimestel kunagi tegemist olnud näitlejate,
kunstnike, õpetajate ja medõdedega? Nähtavasti mitte.
Arvan, et paljud meist teavad rahast tähtsamate asjade olemasolu. Juba
õige ammu märkis Aristoteles: “Rikkus pole hüve, mida me otsime, vaid
ainult vahend millegi muu saavutamiseks.”
Raha on jäänud ainsaks kriteeriumiks sisemajanduse koguprodukti
arvestamisel. Kui mingil produktil või tegevuse liigil puudub rahaline
väljendus, siis selles neid ei arvestata. Läänemaailmas tunneme üha
tugevamini, et selline ettekujutus ei vasta tegelikkusele. Me oleme
muutunud oma retoorika, omaloodud rahamüüdi ohvriks.
Kuid pole välistatud, et suur nälg pole üldsegi seotud väikese
näljaga,vaid on sellest täiesti erinev. Raha on pigem vajalik, kuid mitte
piisav õnne tingimus. Kui teie majas on niigi soe, ei muutu see
temperatuuri tõusust mugavamaks.
Turgude probleemid
Ei Adam Smith ega (haruldaste eranditega) tema järelkäijad mõelnud, et
riigi ülesanded tuleb täielikult üle anda turule. Keegi ju näiteks ei arva
tõsiselt, et politseid ja kohtuid peaksid juhtima erafirmad. Sellele
vaatamata eeldab privatiseerimise mood, et turufilosoofiat tuleb juurutada
kõigis eluvaldkondades. Sellises lähenemises peitub meie eesmärkide
moonutamise oht.
Koole, haiglaid ja sotsiaalasutusi ei saa sulgeda, isegi kui nad töötavad
ebaefektiivselt, sest neid pole millegagi asendada. Erinevalt töötavatest
kompaniidest ei või parimad koolid laieneda lõpmatuseni, kuna siis langeb
neis kindla peale õpetamise tase. Järelikult niisuguste organisatsioonide
viimisel turutingimustesse muutuvad parimad neist keskpärasteks, aga
halvemad veel halvemateks. Seal, kus osutuvad liiga suurteks
alternatiivsed sotsiaalsed kaod, ei tööta turu põhimõtted.
Ma ei eita kaubandussuhete tähtsust igas arenenud ühiskonnas. Kuid me ei
tohi olla ebajumalakummardajad. Turul on oma piirid. Ta on vaid mehhanism,
aga mitte filosoofia.
Mõni asi pole tasuta, ent kuna nende igapäevase kasutamise eest pole hinda
määratud, näivad nad olevat tasuta. Heaks näiteks on kodused tööd: kuna
nende eest pole ette nähtud rahalist tasu, elavad vanemad kiusatuses
pakkuda oma teenuseid tööturul ja palgata teenija selle töö tegemiseks,
mida neil tuleks teha tasuta. Ma kahtlustan, et kui leitaks viis
vanematele kodutöö eest maksmiseks, pühendaksid paljud neist sellele
rohkem aega.
Kui effektiivsusel pole tulemust
Majanduslik efektiivsus ja selle tulemused on kapitalismi, konkurentsi ja
turu ilmsed väärtused. Kuid on reaalne oht, et see sünnitab liialdusi.
Rentaablus pole alati arukuse sünonüüm.
Elektrooniline ja hääleline post on ärimehe suurepärased abilised. Nad on
sedavõrd efektiivsed, et suure konsultatsioonifirma juht kaebas kunagi:
tema kaas-töölised kulutavad nii palju aega saabuvate teadete kuulamisele,
lugemisele ja neile vastamisele, et nad on lakanud mõtlemast. On see
efektiivne? Jah. Aga mõistlik? Kahtlen.
Inglise majandusteadlane Fred Hirsch arvas, et majanduslikul kasvul on
lõppkokkuvõttes enesepiirangud, kuna see kindlustatakse üha suuremal
määral prestiižsete kaupade arvelt, mis eraldavad meid naabritest –
suvilad maalilistes paikades, osalemine elitaarsetes klubides, haruldased
antiikvariaatsed esemed. Ühiskond, mille peamine liikumapanev jõud on
kadedus naabrite suhtes, pole ilmselt see ühiskond, mida tuleks taotleda.
Ei efektiivsus ega majanduslik mudel, mille juurde ta kuulub, suuda
rahuldada inimkonna vaimset nälga,vastata küsimusele elu mõttest.
Võimalik, et meil tuleb rohkem tähelepanu pühendada tegevusele väljaspool
majandussfääri, mitte efektiivsuse taotlemisele, vaid seesmise rahulduse
ja väärikuse saavutamise soovist motiveeritud aktiivsusele. Selles
väärtussüsteemis taganevad raha ja turg teisele plaanile.
Kolm inimtüüpi
Francis Kinsman kirjutas oma materialistlike 80-ndate aastate lõpul
ilmunud ja tol ajal peaaegu tähelepanuta jäänud raamatus “Aastatuhat:
vastu homse päeva ühis-konnale” Stanfordi uurimisinstituudi poolt
väljatöötatud kolmest maailmanägemise psüholoogilisest tüüpist:
“Elatusvahendite otsingust ajendatud”
“Välismaailmale orienteeritud”
“Sisemaailmale orienteeritud”
Ma mõistsin algul valesti neid küllaltki kohmakalt väljendatud sõnu. Minu
arusaamises tähendas “Orienteeritud välismaailmale” teiste eest
hoolitsejaid. Tegelikult tähendas see indiviide, kes on huvitatud sellest,
mida mõtlevad ja teevad teised inimesed. Ma andsin Stanfordi
kategooriatele oma nimetused: “Elamajäämine”, “Saavutus” ja
“Eneseväljendus”, kuid leidsin siis, et Stanfordi kategooriad on täpsemad.
Elatusvahendite otsingust ajendatud
Mõned neist on vaesed ja/ või töötud, teised elavad jõukalt, kuid
peatähelepanu on pööratud omast kinnihoidmisele. Neil on kalduvus
klanlikkusele, alalhoidlikkusele, neile on vastumeelsed muutused. Nad on
agraarfilosoofia jääkprodukt – feodaalpüramidi tipp, keskosa ja põhi.
Välismaailmale orienteeritud
janunevad austuse ja sotsiaalse staatuse järele oma edu välissümbolitena.
Seepärast on neile vaja kõike parimat või vähemalt, et kõik oleks “nagu
peab”. Nad on materiaalsete huvidega,. ringkonnad, kus on moodne mitte
olla materialist. Nad on majanduslikult eduka ühiskonna liikumapanev jõud.
Sisemaailmale orienteeritud
taotlevad oma annete ja veendumuste rakendamist. See ei tähenda, et nad on
suletud ja võõrandunud või et nad pole auahned. Kuid neid köidavad rohkem
eetilised probleemid, ühiskonna juhtimise mehhanism. Nende väärtussüsteemi
kuuluvad isiksuse arendamine, eneserealiseerimine, teravdatud taju ning
nende endi ja teiste inimeste kvaliteet. Mõned nimetavad neid veidrikeks,
teised peavad ohtlikeks. “Kuidas õppida niisuguseid inimesi tundma ja
kuidas seda ussisugu välja juurida?’’ küsis üks autoritaarsete meetoditega
mänedžer.
Kinsman kasutab neid kategooriaid järgmisel aastatuhandel tekkida võiva
ühiskonnapildi väljajoonistamiseks. Rahvusvaheliste uuringute tulemuste
alusel täheldab ta pidevat üleminekut esimeselt kategoorialt teisele ja
seejärel kolmandale. Euroopa riikidest on selles osas kõige kaugemale
jõudnud tema arvates Suurbritannia.
Kuid neid kategooriaid võib kasutada ka isiksuse arengu mõõdupuuna.
Ameerika psühholoog Maslow võrdleb seda matrjoŝkaga. Meie ei kuulu kunagi
ainult ühte neist, vaid oleme segu, mille koosseis muutub elu jooksul. Ma
mäletan suurepäraselt aegu, kui minus oli peamine elatusvahendite otsing.
Oma karjääri algul ma lihtsalt võitlesin elamajäämise eest. Seejärel oli
mu peatähelepanu pööratud eneseteostamisele. Ma taban end mõnikord
kadetsevaid pilke heitmas ilusatele majadele, mille müümisest teatavad
klantspaberil ajakirjad. Mul pole immuunsust välismaailmale orienteerituse
vastu. Kuid tahaksin uskuda, et nüüd, üpris eaka inimesena ,kuulun ma
siiski sisemaailmale orienteeritud inimeste gruppi, otsin teid oma tõelise
olemuse väljendamiseks ja oma elust jälje jätmiseks.
Ronald Ingelhart. Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton,
1990; Modernization and Postmodernization. Priceton, 1997
R. Ingelhart on tänapäeva Ameerika juhtiv sotsioloog. Oma kahes viimases
teoses propageerib ta eriti teesi, et jõukuse ja sotsiaalse kindlustatuse
kasvades toimub inimeste üleminek materiaalsetelt postmateriaalsetele
väärtustele. See on seotud ka põlvkondadevaheliste vastuolude
teravnemisega.
Selle seisukoha valgusel paistavad üpris negatiivsetena
postsotsialistlikes riikides toimunud üleminekud ülimateriaalsetele
hoiakutele ja standarditele.
Kultuuriline nihe postmaterialismile
Erinevate ühiskondade liikmed esindavad erinevaid kultuure, nad erinevad
üksteisest oma maailmavaate, väärtushinnangute, harjumuste ja eelistuste
poolest. Viimastel aastakümnetel majanduslikus, tehnilises ja
sotsiaalpoliitilises elus toimunud muutused on tinginud tõsiseid nihkeid
nüüdisaegse industriaalühiskonna kultuurilistes alustes.
Tõsised muutused kultuurisfääris soodustasid tööstuslikku revolutsiooni
Läänes, aga see omakorda sünnitas radikaalseid nihkeid läänelikus
kultuuris. Kultuurilised liikumised muudavad ka tänapäeval ühiskonna
arengu jõesängi, mistõttu majanduslik kasv lakkab olemast domineerivaks
sotsiaalseks orientiiriks. Läänemaade kodanikel muutuvad
väärtusorientatsioonid – valdav tähelepanu materiaalsele heaolule ja
füüsilisele julgeolekule on loovutanud koha hoolitsusele elu kvaliteedi
eest. Niisuguse kultuurilise nihke põhjustel ja järelmitel on keeruline
iseloom, kuid põhiprintsiipi võib esitada üpris kergestimõistetavalt:
inimestele on iseloomulik väljendada oma rahulolematust seoses otseste
vajaduste ja ähvardavate ohtudega, aga mitte sellega, mis tundub olevat
kauge ja millega neil pole otsest suhet. Näiteks on püüd ilu poole
enam-vähem üldine, kuid nälgiv inimene on pigem ametis toidu kui
esteetilise naudingu otsimisega. Pretsenditult suur osa läänemaade
elanikest on nüüd üles kasvanud erakordse majandusliku julgeoleku
tingimustes; nii käsitatakse seda endiselt kui postiivse iseloomuga
väärtust, ent selle suhteline tähendus pole praegu nii suur kui varem.
Põlvkonadevaheline väärtuste muutumise protsess on toonud kaasa
nüüdisaegse industriaalühiskonna poliitiliste ja kultuuriliste normide
modifitseerimise. Niisugune üleminek matriaalsetelt väärtuseelistustelt
postmateriaalsetele on tõstnud esiplaanile uusi poliitilisi probleeme.
Kuidas see toimub eri maades?
Ma pole nõus nende etnotsentristlike seisukohtadega, mis samastavad
moderniseerimise “vesterniseerimisega”. Teatud ajaloolisel momendil oli
moderniserimine tõepoolest puhtläänelik nähtus, kuid tänapäeval on see
protsess ilmselt omandanud globaalse iseloomu ja teatud mõttes on selle
eesotsas praegu Ida-Aasia riigid.
Esmapilgul on vähetõenäoline, et väärtussüsteemi muutumine ühelt
põlvkonnalt teisele toimus Ida-Euroopa maades, kuna seal on heaolu tase
tunduvalt madalam Lääne-Euroopa või USA omast ja praegu elavad nad veel
üle majanduslangust. Kuid heaolu absoluutsel tasemel pole otsustavat
tähtsust; esiteks peavad väärtuste muutumise teooria kohaselt kõrge heaolu
taseme maadel olema suhteliselt kõrgemad väärtuste tasemed ja teiseks peab
majandusliku kasvu kõrgete tempode maades olema suured erinevused noorema
ja vanema põlvkonna vahel, kuna nende kujunemise tingimused on
märkimisväärselt erinevad.
Nii pole Venemaal ja teistes Ida-Euroopa riikides oodata postmaterialismi
kõrget absoluutset taset. Kuid nad peaksid sellele vaatamata
demonstreerima suuri põlvkondadevahelisi muutusi väärtussüsteemides, mis
peegeldavad mastaapseid erinevusi ühelt poolt I Maailmasõja, suure
majandusdepressiooni ja II Maailmasõja ning teiselt poolt järgmiste
põlvkondade formeerumise tingimuste vahel. Postmaterialistlike väärtuste
tekkimise tähtsaimaks teguriks on majandusliku ja füüsilise julgeoleku
olemasolu või puudumise tunnetamine isiksuse formeerumise ajal. Järelikult
on põhjust arvata, et viimased 50 aastat Ida-Euroopas ja endises Nõukogude
Liidus seostusid postmaterialistlike väärtuste arenemisega. Vaatamata
sellele et rahvuslik koguprodukt ühe elaniku kohta jääb nendes maades maha
läänemaade analoogsetes näitajatest, ületab see tunduvalt elamajäämiseks
vajaliku taseme (sh. mitmekordselt Hiina, Nigeeria, India ja nende
taoliste maade taseme). Kogu endises sotsialistlikus maailmas tundsid
noorema põlvkonna esindajad oma formeerumise aastatel üldreeglina suuremat
julgeolekut kui vanem põlvkond.
1945.-st 1980. aastani olid enamikele Ida-Euroopa maadele iseloomulikud
kõrged majandusliku kasvu näitajad; esimestel aastakümnetel näis koguni,
et nad võivad Läänele järele jõuda ja temast mööda minna. Alates 1980.
aastast algas nende majanduses langus, kuid pole kahtlust, et Poola ja
Venemaa keskmine elanik tundis end aastail 1950-1980 suuremas
majanduslikus ja füüsilises julgeolekus kui aastatel 1915-1945.
Postmateriaalsete väärtuste tekkimist Ida-Euroopas võis soodustada ka
asjaolu, et sotsialistlike riikide sotsiaalkindlustuse süsteem
kompenseeris osalt elanikkonna madalat elatustaset. Ida-Euroopa maade
kommunistlikud režiimid kindlustasid suhteliselt ohutu eksisteerimise
sõjajärgse perioodi põhiosas: praktiliselt oli garanteeritud töö,
korteriüür oli madal, subsideeriti peamiste toiduainete tootmist,
meditsiiniline teenindamine ja haridus olid tasuta. See oli, tõsi küll,
madalakvaliteediline, kuid haaras kogu elanikkonna.
Meadows D.H., Meadows D.L., Randers J.
Beyond the Limits: Global Collapse
or Sustainible Future. New York, 1992.
Samade professorite (tihtipeale tuuakse ära ainult üks autor, tegelikult
on Meadowse kaks - Donella ja Dennis) 1972 .a ilmunud teos”The Limits of
Growth” (Kasvu piirid) sai ilmumisel suure tähelepanu osaliseks. Selles
oli esmakordselt üpris teravas vormis püstitatud probleem loodusressurside
ammendumisest kui inimarengu ühest tähtsamast küsimusest. 20 aastat hiljem
pöördusid nad sama probleemi juurde tagasi. Nende põhihoiak on säilinud,
kuid nad märgivad ka mõningaid muutusi. Viimased vastuolulised sündmused
(jätkuv teaduslik-tehniline progress, kosmoseaukude vähenemine
Antarktikas, üheaegselt tootmise kasvu ning arenenud riikide ja
arengumaade vastuolude jätkumisega, USA presidendi Bushi hiljutine otsus
mitte vähendada Ameerika Ühendriikides süsihappegaasi väljalaset jne.)
näitavad kogu probleemistiku endiselt päevakorra püsimist.
20 aastat hiljem
1991. a viisid statistiliste andmete ja kompuutrimudelite võrdlev analüüs
ja isiklikud tähelepanekud planeedi mitmes piirkonnas meid järeldusele, et
vaatamata tööstuslike seadmete täiustamisele, kasvavale arusaamisele
keskkonnakaitsmise vajadusest ning üha resoluutsematele abinõudele selles
osas on looduslike ressursside ammendumise tempo ja looduskeskkonna
reostamise tase ületanud lubatud piirid.
Õnneks on 20 aasta jooksul koos mõne võimaluse ahenemisega säästlikuks
arenguks avanenud teised. Viimaste aastate tehnilised uuendused loovad
reaalseid võimalusi ressurside kasutamise ja keskkonna reostamise
kärpimiseks. Säilinud on võimalused vähendada viletsust. Kuid need
eesmärgid on endiselt raskesti saavutatavad.
Kuidas edasi?
On olemas kolm varianti
Esimene: signaale maskeeritakse, ignoreeritakse või moonutatakse
(ehitatakse kõrgemad korstnad, mürgiseid kemikaale veetakse välja ja
heidetakse salaja ja ebaseaduslikult aherainepuistanguisse võõrastel
territooriumidel, intensiivselt ekspluateeritakse kala- ja metsavarusid
töökohtade säilitamise või võlgade maksmise vajaduse ettekäändel).
Olemasolevate ressursside röövekspluateerimise kõrval otsitakse uusi:
tehakse katseid kunstlikult stabiliseerida hindu, mis tõusevad kaupade
kasvava piiratuse tingimustes, kulu kantakse teises maailmaotsas elavate
inimeste või koguni tulevaste põlvkondade arvele. See viib probleemide
teravnemisele.
Teine variant – pinget peidetakse tehniliste ja majanduslike
trikkidega selle esmapõhjuseid kõrvaldamata; väheneb atmosfääri reostamise
tase autode läbisõidu miilide või kilovati elektrienergia tootmise
kohta..., tõuseb olemasoleva toorme kasutamise efektiivsus, sekundaarne
toore utiliseeritakse, ressursse asendatakse; inimene võtab enda kanda
looduse funktsiooni reovete puhastamise jne osas, töötatakse välja
tõhusamad eostusvastased pillid. Kõik need abinõud on oluliselt vajalikud.
Enamik neist vähendab ajutiselt pinget. Kuid selle põhjused säilivad.
Kolmas variant – selle tunnistamine, et praegune
sotsiaal-majanduslik süsteem on juhtimatu, et ta ületab ökoloogilise
taluvuse lubatud piirid, et ähvardab katastroof ja järelikult on vaja
struktuuri muutmist.
Tavalises kõnes on väljendil “struktuuri muutmine” mitu laialivalguvat,
isegi kurjakuulutavat varjundit. Revolutsionääri jaoks tähendab see
olemasoleva võimu kukutamist, millega tavaliselt kaasneb verevalamine.
Teised mõistavad seda füüsilise struktuuri muutusena, vana maailma
hävitamise ja uue loomisena. Kardetakse, et see on ohtlik. Süsteemses
keeles on väljendusel “struktuuri muutmine” täpne sisu, millel pole
selliste tõlgendustega midagi ühist... See tähendab süsteemis
informatsiooniliste sidemete muutmist... Ajapikku võib uue
informatsioonilise struktuuriga süsteem sotsiaalselt ja füüsiliselt
muutuda, luua uued institutsioonid, reeglid jne.Inimkonna ajaloos on olnud
palju struktuurseid ümberkujundusi, tähtsamaid neist agraarne ja
tööstuslik revolutsioon. Nende ümberkujunduste edu on viinud maailma
järgmise astme vajalikkuse mõistmisele...
Materiaalse ja energia tootmise füüsilise säästlikkuse huvides peab
majandusteadlase Herman Dahli sõnul olema rahuldatud kolm põhitingimust:
-
taastuvate ressurside kasutamise koefitsient ei tohi ületada nende
regenereerimise koefitsienti.
-
taastumatute ressurside kasutamise koefitsient ei tohi ületada nende
uudsete asendajate tootmise tempot.
-
reostusainete keskkonda heitmise intensiivsuse koefitsient ei tohi
ületada nende assimileerimise koefitsienti.
Säästliku kasvu ühiskond peab olema huvitatud kvalitatiivsest, aga mitte
kvantitatiivsest kasvust. Materiaalse tootmise laienemine on tema jaoks
vahend, aga mitte eesmärk. Ta ei ole ei kasvu poolt ega vastu. Pigem
diferentseerib ta kasvu ja selle eesmärgid kategooriate kaupa... Lähtudes
oma väärtustest ja looduskeskkonna mõjutamise objektiivsete piiride
hindamisest lubab ühiskond ainult niisuguseid kasvu vorme, mis teenivad
sotsiaalseid eesmärke ja soodustavad selle stabiilset kvalitatiivset
arengut. Füüsilise kasvu eesmärkide saavutamisel see peatatakse.
Vajadus industriaalse maailma ülemineku järele kvantitatiivse kasvu
staadiumist oma uuele staadiumile ei ole katastroof, vaid võimalus uue
kvaliteedi omandamiseks...Nagu ka eelmised revolutsioonid, võib ta oma
lõppemiseni kesta ja areneda aastasadade jooksul, kuigi me arvame, et ta
juba käib ja järgmisele etapile tuleb jõuda võimalikult kiiresti. Vastasel
juhul saame me revolutsiooni asemel globaalse katastroofi.
Lester Thurow. The Future of Capitalism. How Today`s Economic Forces
Skope Tomorrow`s World. London, 1996.
1938.a Ameerika Ühendriikides sündinud L.Thurow õppis majandusteadust USAs
ja Inglismaal. Sai doktorikraadi 1964.a Harvardis. Töötanud seejärel seal
ja Massachusettsi Tehnoloogilises Ülikoolis professorina. Ta on valitud
Ameerika Teaduste ja Kunstride Akadeemia täisliikmeks, oli 1995.a Ameerika
Majandusliku Assotsiatsioon asepresident.
Avaldanud 10 majandusteadusliku raamatut, millest 1996.a ilmunud
“Kapitalismi tulevik” tõi talle suurima tuntuse ning on tõlgitud
mitmetesse keeltesse. Raamat paistab silma paljude teiste
ühiskonnateaduslike materjalide kasutamise poolest ning on ümbertöötatud
variant loengutsüklist eetika, poliitika ja majanduse seoste kohta.
Demokraatia ja turg
Demokraatia ja kapitalism mõistavad erinevalt, kuidas peab jagunema võim.
Demokraatia näeb ette poliitiliste õiguste absoluutset võrdsust – “üks
inimene – üks hääl”, kuna kapitalism lähtub sellest, et poliitiliselt
tugev peab välja tõrjuma nõrga ja viima ta majandusliku krahhini...
Demokraatlikus kapitalistlikus ühiskonnas on kaks võimu allikat: rikkus ja
asend poliitilises hierarhias.Kahe viimase aastasaja vältel on need kaks
tegurit lubanud kooseksisteerida nendel kahel süsteemil, mis rajanevad
vastuolulistel võimu jagunemisel põhimõtetel. Esiteks on alati võimalik
muuta majanduslikku võimu poliitiliseks ja vastupidi. Ühe valdajad
omandavad tihtipeale ka teise. Samuti on valitsust aktiivselt kasutatud
turu tegevuse reguleerimiseks ning turgude võrdsemaks jaotamiseks... Ilma
nende kahe teguri koostegevuseta oleks juba ammu moodustunud haigutav
kuristik võimu jaotamise demokraatliku ja kapitalistliku printsiibi
vahel...
Turumajandus viib turgude jaotamise tunduvalt laiemale spektrile, kui on
hinnanguliselt erinevus inimeste võimete ja talentide vahel. 40 % jõukust
valdavale ühele protsendile elanikkonnast ei kuulu 40 % inimeste vaimse
arengu
koefitsiendist...
Mittelineaarne suhe talendi ja tasu vahel ilmneb selgelt ka spordis.
Professionaalide NBAsse mittekuuluva inimese sissetulek spordist võrdub
nulliga. Teatud võimete miinimum annab minimaalseks tuluks 150000
dollarit. Kui mõõta erinevust tähtede talendi ja reamängijate võimete
vahel (kiirus, hüppekõrgus, täpsete tabamuste protsent), on see väike...
Poliitilise võimu kasutamine ebavõrdsuse vähendamiseks turumajanduse
tingimustes on võrreldav traadil käimisega tsirkuse kupli all. Kui liiga
suur tuluosa võetakse maksude näol neilt, kes on selle saanud
kapitalistliku majanduse seaduste kohaselt ja antakse teistele,...
lakkavad kapitalismi majanduslikud stiimulid
töötamast... Konservatiividel on õigus, kui nad tõestavad, et riiklikud
kulutused sotsiaalkindlustusele kujutavad endast kapitalismi
põhisüsteemiga vastuolus olevat
süsti. Pole aga imestada, et paremtiiva poliitilised parteid võtavad
südant kõvaks tehes
omaks üldise heaolu riigi idee, lähtudes sellest, et sotsialism on veel
halvem...Üldise heaolu riik võiks paljudes maades edukalt eksisteerida,
kui poleks vana ja keskmise põlvkonna probleeme. Aga need probleemid on
muutunud reaalsuseks ja üldise heaolu riiki saab kaotuse osaliseks.
Tulevikus ei suuda ta enam olla vahendajaks kapitalismi ja demokraatia
vahel.
Keskklass
Lumpenproletariaat ei etenda poliitilises elus mingit rolli. Temalt pole
oodata revolutsiooni., kuid keskklassi ootustel on oluline tähtsus... Tal
tuleb elada maailmas, kus kasvab ebavõrdsus ja kus enamikul langeb
reaalpalk...
Keskklass on ärahirmutatav ja mitte asjatult... Valitsused keelduvad
majandusliku stabiilsuse kindlustamise poliitikast ja korporatsioonid
suhtuvad temasse kui “palgatöölisse”, kellele on ette nähtud üha vähem...
Rikkad maksavad eraturvameestele, aga keskklassil tuleb elada
mitteohututel tänavatel, lasta lapsi õppida halbates koolides ja jälgida
ühistranspordi hävimist...
Reaalsus imbub pikkamööda arusaamiste sfääri ja muudab seda. 1964.a rääkis
vaid
29 % USA elanikkonnast, et riiki valitsetakse rikkaste huvidest, aga
1992.a oli neid juba 80 %...
Väärtused
Esmakordselt formeerivad kultuuri maksimaalsele kasumile orienteeritud
massiinformatsioonivahendid. Kunagi varem pole ühiskond lubanud, et
kommertsturg määrab praktiliselt täielikult tema väärtused ja
rollimudelid.Üha rohkem ekraani ees viibijate arv suureneb, televisioon
kujuneb kõikeläbivaks kultuurijõuks, mida pole olnud kunagi varem.
Televisioon ja kino on asendanud isiksuse formeerimisel perekonna.
Ameerika keskmine alaealine vaatab telerit 21 tundi nädalas, veedab 5
minutit nädalas kahekesi koos isaga ja 25 minutit emaga. Selleks ajaks kui
laps saab noorukiks, on ta näinud ekraanil juba 18 tuhat tapmist. Keskmine
üle 18aastane ameeriklane veedab televiisorit vaadates aega alaealisest
mitte palju vähem – 18 tundi nädalas...
Kirjaoskusega tekkinud kirjalike sidevahendite maailm baseerub
lineaarsetel loogilistel argumentidel, mis kasvavad üksteisest välja.
Kirjaliku sõna emotsionaalne mõju on teleekraani mõju omast tunduvalt
nõrgem. Hinnatud on visuaalne mõju emotsioonidele ja hirmule, aga mitte
rangelt loogilise mõtte külgetõmbavus.
Ka elektrooniliste massiteabevahendite abil on võimalik loogiline
mõjutamine, kuid neid kasutatakse tunduvalt rohkem emotsioonide
äratamiseks kui loogilise informatsiooni edasiandmiseks. Lugema peab
õppima. See nõuab tööd, aega ja kulutusi. Televiisorit vaatama pole vaja
õppida, pingutada. See on suur erinevus. Televiisoris esinejate sõnavara
aheneb kogu aeg, samuti vaatajate oma. Kirjalikust sõnast kaugenemine
muudab meie mõtteviisi otsuste vastuvõtmisel. Tänapäeval on mõeldamatud
Antiik-Kreeka ja -Rooma oraatorid...
Müüb kiirus ja momentaalne rahuldas – teleprogramm tuleb ära mahutada 30
minutisse, kinofilm kahte tundi ning mõlemad peavad olema dünaamilised.
Isiklikku tarbimist ülistatakse peamise eesmärgina – Tunne, ära mõtle!
Suhtle, kuid ära võta endale kohustusi!... Selles maailmas ei tööta keegi,
v.a politseinikud ja narkootikumitega kauplejad... Teravatel aistingutel
on edu. Olemasolevatest või uutest sotsiaalsetest normidest kinnipidamine
ei kutsu esile teravaid aistinguid – see ei müü. Vastupanu soovile
varastada autot ei huvita vaatajat... On raske isegi ette kujutada, et
võib teha haarava telefilmi inimesest, kes kannatlikult loobub millestki
tuleviku nimel...
Kapitalistlik kultuur ja telekultuur sobivad teineteisega ideaalselt, kuna
nii üks kui ka teine on ametis rahategemisega...
Praegune elektrooniline tehnoloogia soodustab radikaalset individualismi
ja massikultuur kontrollib rahvuslikke liidreid hoopis suuremal määral kui
rahvuslikud liidrid valitsevad seda. Elektroonilised massiteabevahendid
muudavad väärtussüsteemi ja nii omakorda meie ühiskonna loomust.
|