Riigikogu otsuse “Eesti Kodanikeühiskonna arengu kontseptsiooni
heakskiitmine “ (jõustunud 17.12.2002.a.) alusel ja selle realiseerimiseks:
§1 Kehtestada, et selleks ettenähtud korras riiklikku registrisse kantud
üleriigilised mittetulunduslike ühingute liidud, sealhulgas poliitilised
erakonnad, omavad õigust eraldistele riigieelarvest kodanikualgatuste
tugisüsteemide arendamiseks.
§2. Eraldiste suurus käesoleva seaduse paragrahvis 1 loetletud isikuile
üleriigilise tugisüsteemi toimimiseks vajaliku jooksva tegevuse rahastamisel
määratletakse üleriigilise keskuse ülalpidamiskulude miinimumsummana, mis
sisaldab kulutusi riigi poolt pandud aruandlus ja muude kohustuste
täitmiseks, üleriigilise keskuse ülalpidamiseks ja kodanikuliikumise
arendustegevuseks.
Eraldiste suuruse normatiivid kehtestatakse Vabariigi Valitsuse poolt
selleks volitatud ministri poolt “Eesti kodanikeühiskonna arengu
kontseptsiooni “lõppsätete kohaselt moodustatava Vabariigi Valitsuse ja
kodanikuühenduste esindajate ühiskomisjoni soovitustele tuginevalt,
arvestades selleks jooksva aasta riigieelarves ettenähtud vahendite mahtu.
Selleks ettenähtud vahendite suurus riigieelarves igaks järgnevaks aastaks
ei tohi olla väiksem eelmisel aastal kehtestatust.
§3. Selleks ettenähtud korras riiklikku registrisse kantud erakonnal on
täiendavalt õigus eraldistele riigieelarvest Riigikogu ja kohalike
volikogude valimiste osaluskulude rahastamiseks.
Riigieelarvelised eraldised Riigikoguja kohalike volikogude valimistel
kehtestatakse toetussummana arvestatuna ühe valimistel kandideeriva isiku
kohta.
Riigieelarveliste eraldiste arvestuse korra osaluseks Riigikogu ja kohalike
volikogude valimistel kehtestab Vabariigi Valimiskomisjon, konsulteerides
erakondadega ja arvestades selleks riigieelarves valimiste läbiviimiseks
ettenähtud vahendite suurust.
§4. Üleriigiliste mittetulundusühingute liitude või poliitiliste
erakondade ühinemisel eraldised liidetakse. Jagunemisel eraldised jaotatakse
sellisel jagunemisel tekkinud poliitiliste erakondade vahel. Tegevuse
lõpetamisele lõpeb õigus eraldistele riigieelarvest peale registrikannet,
kuid mitte hiljem kui kuue kuu möödumisel tegevuse lõpetamise otsuse
tegemisest.
§5. Eraldatavad summad kantakse eraldise saajate arvele Vabariigi
Valitsuse määratud valitsusasutuse kaudu lähtuvalt Tallinna linnakohtu
mittetulundusühingute ja sihtasutuste registri poolt esitatud nimekirjast
registreeritud poliitiliste erakondade ja tunnustatud üleriigiliste
mittetulundusühingute liitude kohta.
§6. Üleriigilised mittetulundusühingute liidud ja poliitilised erakonnad
registreeritakse Tallinna linnakohtu mittetulundusühingute ja sihtasutuste
registris. Erakonnana registreerimise alused on sätestatud
“Erakonnaseaduses”. Üleriigilise mittetulundusühingute liidu sellisena
registreerimise alused kehtestab Siseminister.
Registrisse ei kanta üleriigilist mittetulundusühingute liitu kui sellise
tegevusala ja iseloomuga liit on juba registrisse kantud.
§ 7. Muuta ja sõnastada “Erakonnaseaduse “§126 “Eraldised riigieelarvest” ja
sõnastada see järgnevalt.
“Selleks ettenähtud korras riiklikku registrisse kantud erakonnal on õigus
eraldistele riigieelarvest “Eesti kodanikuühiskonna arengu rahastamise
seaduses” ettenähtud korras“.
§ 8. Käesolev seadus jõustub alates 01.01.2004.a.
Seletuskiri
Eesti kodanikuühiskonna arengu seaduse ja Erakonnaseaduse muutmise seaduse
eelnõule.
Riigikogu otsusega 05.12.2002.a. heaks kiidetud “Eesti kodanikuühiskonna
arengu kontseptsioon” sätestas kodanikuühenduste ja avaliku võimu
partnerluse alused ja raamistiku kodanikuaktiivsuse ja demokraatia
tugevdamiseks Eestis. Kontseptsioon, mille väljatöötamisel osales vastava
memorandumi alusel kümme mittetulundusühenduste liitu ja kümme poliitilist
erakonda, seadis eesmärgiks avaliku võimu avalikkuse kindlustamise ja
kodanikuühenduste kaasamise riigiehituslike arengute kujundamisele.
Kontseptsiooni rakendussätted (IV; 2; 2.6) käsitlevad lähiaja prioriteetide
hulgas “kodanikeühenduste avalikest eelarvetest toetamise ja sellest üldsuse
teavitamise süsteemi kaardistamist, korrastamist ja täiustamist “. Ka
peatüki III “ Eesmärkide saavutamise teed “ sätted (punkt 4.3) käsitlevad
kontseptsiooni ühe olulisima suunana “kodanikualgatuse tugisüsteemi
arendamiseks vajalike vahendite eraldamise, nende kasutamise ja aruandluse
ning kontrolli põhimõtete ja korra“ sätestamist.
Erakonnaseaduse paragrahv 126 reguleerib mittetulundusliku liikumise ühe osa
– poliitiliste erakondade – rahastamist avalikest eelarvetest. Sellel alusel
eraldati 2003.a. riigieelarvest riigipoolse toetusena parlamendis esindatud
erakondade toetuseks 20 miljonit krooni. Vastav summa 2004.a. riigieelarve
kavades küünib 60 miljoni kroonini. Erakonnaseaduse täna kehtiv redaktsioon
võimaldades riigipoolse toetuse kasutamist vaid osal kodanikuühiskonna
liikumistest – Riigikogus esindatud erakondadel - ei taga kodanikuühiskonna
esindusorganisatsioonide, nende seas kas parlamendis mitte esindatud
poliitiliste erakondade, võrdset kohtlemist.
20.02.2003.a. allkirjastasid Vabariigi Presidendi eestkostel 39
üleriigiliste mittetulundusühingute liitude, s.h. 10 poliitilise erakonna
esindajad, memorandumi, seades eesmärgiks ühiskondliku kokkuleppe
ettevalmistuse Eesti jätkusuutliku arengu tagamiseks. Dokumendis sätestatud
nelja ühiskondlike arengute eelistuste seas oli “õigusriigi põhimõtteid
järgiva riigi ja kodanikeühiskonna sidususe loomine “. Nimetatu alusel
2003.a. suvel – sügisel ettevalmistatud Ühiskondliku leppe kavand I kohaselt
plaaniti Riigikogule ettepaneku tegemist lülitamaks riigieelarvesse
vajalikud vahendid kodanikuühiskonna arengu toetuseks.
Eesti Kodanikuühiskonna Arengu Kontseptsiooni lähiaja rakendusliku
prioriteedi – kodanikeliikumiste avalikest eelarvetest toetamise
–elluviimiseks, samuti asjaolu arvesse võtmiseks, et 2004.a. riigieelarves
on ette nähtud 60 miljonit krooni erakondade rahastamiseks, millist summat
oleks võimalik kasutada kodanikeühenduste liikumiste rahastamiseks tervikuna
(seal hulgas ka poliitiliste erakondade tegevuse rahastamiseks), esitatakse
käesolev eelnõu Riigikogu menetlusse.
Seaduse eesmärk
Seaduse eesmärgiks on käsitleda Eestis asutatud ja toimivaid üleriigilisi
mittetulundus ühingute liite samadel alustel selleks ettenähtud korras
registreeritud poliitiliste erakondadega. Samuti rahastada kõiki selliseid
üleriigilisi ühinguid ja erakondi ühtsest allikast. Sellega loodaks alus
kodanikuühiskonna ühtsetel alustel toimimiseks. Vastav kooskõlastusmehhanism
tugineks Riigikogu poolt heaks kiidetud Eesti Kodanikuühiskonna Arengu
kontseptsioonil.
Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
Eelnõu paragrahviga 1 sätestatakse üleriigiliste mittetulundusühingute
liitude ja poliitiliste erakondade võrdse kohtlemise põhimõttel rahastus
riigieelarvest.
Eelnõu paragrahv 2 sätestab põhimõttelised alused kodanikeühenduste
jooksva tegevuse ja tugisüsteemide toimimise rahastuseks.
Eelnõu paragrahv 3 sätestab poliitiliste erakondade rahastamise erisused
seoses osalusega üleriigilistel ja kohalike võimuorganite valimistel.
Eelnõu paragrahv 4 käsitleb toetuste maksmise korda mittetulundusühingute
liitude või poliitiliste parteide reorganiseerumisel, tuginedes täna toimiva
Erakonnaseaduse paragrahvi 126
redaktsioonil.
Eelnõu paragrahv 5 käsitleb riigieelarveliste toetussummade väljamakse
korda ja on
sarnane täna kehtiva Erakonnaseaduse paragrahv
126 redaktsioonis toodud
mehhanismiga. Sätte erinevus täna toimivast seisneb toetuse saajate hulgas
erakondade kõrval ka mittetulundusühingute liitude tunnustamises,
Eelnõu paragrahv 6 sätestab, et üleriigiliste mittetulundusühingute
liitude ja poliitiliste erakondade tunnustamine ja registreerimine
sellistena leiab aset Tallinna linnakohtu registriosakonna poolt.
Kriteeriumid üleriigiliste mittetulundusühingute liitude sellistena
tunnustamiseks kehtestab siseministeerium.
Eelnõu paragrahv 7 muudab täna kehtiva Erakonnaseaduse paragrahvi
126 redaktsiooni
ja harmoniseerib selle käesoleva seadusega.
Eelnõu terminoloogia.
Eelnõu ei sisalda terminoloogilisi uuendusi.
Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele.
Eelnõu ei ole seotud euroopa Liidu õigusega.
Seaduse mõjud.
Seadus tugevdab kodanikudemokraatiat, aitab kaasa kodanikuühiskonna
arengule ja välistab selle ning riigivõimu vahelise lõhe süvenemist.
Seaduse rakendamisega seotud kulud.
Eelnõu ei suurenda täna sel eesmärgil tehtavaid kulutusi vaid jagab neid
ressursse ümber laiemale ringile toetatavaile.
Seaduse jõustumine.
Seadus jõustub selleks ettenähtud üldises korras selle avaldamisega Riigi
Teatajas.
|