Euroopa Parlamendi GUE/ NGL fraktsioon
Austatud Euroopa Parlamendi liige,
Eesti Vabariik saab 2004. a. eeldatavalt Euroopa Liidu täisõiguslikuks
liikmesriigiks. Samal aastal toimuvad Eestis esimest korda Euroopa
Parlamendi valimised. Neid võib käsitleda euroopaliku arusaama mõõdupuuna
poliitilisest demokraatiast Eestis.
Sellega seoses kritiseerime 18.12.2002. a. Eesti Vabariigi parlamendis vastu
võetud ja Vabariigi Presidendi poolt 06.01.2003. a. jõustatud Euroopa
Parlamendi Eesti valimisseaduse ebapiisavat demokraatlikkust.
Seaduseelnõu, mille algatas Vabariigi Valitsus novembris 2001. a., seadis
eesmärgiks sätestada veel enne Eesti Vabariigi Euroopa Liiduga ühinemist
otsustavat referendumit Euroopa Parlamendi valimise korra Eestis. Eelnõu oli
Eesti parlamendis lugemistel 2002. aasta jooksul ja jõustus jaanuaris 2003.
Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei vastustas oma parlamendiesinduse kaudu
eelnõu menetluse käigus sellised meie arusaama kohaselt ebademokraatlikud
põhimõtted nagu varaline tsensus kandideerimisõigusele ja Eestis alaliselt
elavate välismaalaste ebavõrdne kohtlemine.
Seaduses kajastab valitsuse tõlgitsust Euroopa Nõukogu direktiivi nr. 93/109
artiklist 3, mis võimaldab Eestis alaliselt elavaile Euroopa Liidu
kodanikele nii aktiivse kui passiivse valimisõiguse. See õigus ei laiene aga
Eestis alaliselt elavaile kolmandate riikide kodanikele ja kodakondsuseta
isikuile. Viimaste arv küünib ligi 300 tuhande inimeseni, mis moodustab ligi
veerandi riigi elanikkonnast. Rõhutame, et Eesti Vabariigi Põhiseadus
sätestab Eestis alaliselt elavate välismaalaste võrdse kohtlemise, sõltumata
nende kodakondsusest.
Eestis alaliselt elavate välisriikide kodanike ebavõrdse kohtlemise teine
näide käsitletavas seaduses on Eesti ja kolmandate riikide
topeltkodakondsusega isikute osalemise võimaldamine Euroopa Parlamendi
valimistel. Selliseid isikuid asub väljaspoolgi Euroopat: USA-s, Kanadas,
Austraalias jm. Samas jätab seadus Eestis alaliselt elavad ja tihti ka siin
sündinud Vene Föderatsiooni, Ukraina jt. endiste idabloki maade kodanikud
sellest õigusest ilma.
ESDTP parlamendiesinduse parandusettepanekud tagada suurele osale Eesti
elanikkonnast Euroopa Liidu liikmesriikide kodanikega võrdsed õigused lükkas
seadusandja tagasi.
Pretsedenditud manöövrid eelnõu menetlemisel toimusid varalise tsensuse
kehtestamisel. Eelnõus olnud säte kautsjonisumma kehtestamiseks 5 alampalga
ulatuses iga kandidaadi kohta jäeti esialgu ESDTP parlamendiesinduse
initsiatiivil eelnõust välja, kuid valitsuse survel taastati eelnõu
lõppmenetluses. Valitsust esindanud justiitsminister põhjendas, et varaline
tsensus vältivat kandideerimisest nalja tegemist. Sellist seisukohta hindas
hulk parlamendisaadikuid katsena vähendada vaesemate kandidaatide õigusi ja
võimalust valimistel osaleda.
ESDTP parlamendiesinduse taotlus, et Vabariigi President seadust välja ei
kuulutaks selles sisalduvate vastuolude tõttu Eesti Põhiseadusega, jäeti
tähelepanuta.
Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei pöördub Euroopa Parlamendi vasakpoolse
esinduse poole toetuse saamiseks demokraatia edendamisel ja kaitsmisel
Eestis. Oludes, kus üle poole elanikkonnast on sotsiaalselt vähe
kindlustatud, vähendab kandideerimisvõimaluste piiramine varalise tsensusega
nende poliitilisi vabadusi. Ligi veerandi Eesti alaliste elanike
kõrvalejätmine kodakondsuse alusel Eesti esinduse kujundamisest Euroopa
Parlamendis näitab demokraatia vähesust Eestis.
Usume, et probleemi tõstatamine Euroopa Parlamendis soodustab seadusandlikke
muutusi kõnealuses seaduses enne Euroopa Liiduga ühinemist.
Lugupidamisega
Tiit Toomsalu,
ESDTP esimees
|