§ 1.Erakonnaseaduse ( RT I 1194,40,654; 1996, 37, 739;
42,811;1998,59,941; 1999,27,393;2002,21,117;29, 174)
§
126 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
“Paragrahv 126. Eraldised riigieelarvest
(1)Selleks ettenähtud korras riiklikku registrisse kantud erakonnal on õigus
eraldistele riigieelarvest jooksva tegevuse ja Riigikogu ning kohalike
volikogude valimiskampaanias osaluse rahastamiseks.
(2) Eraldise suurus jooksva tegevuse rahastamiseks ei ole väiksem
püsikuludest riigi poolt kehtestatud aruandluse ja muude kohustuste
täitmisel ja on võrdeline Riigikogu ja kohalike volikogude valimistel
osalenute toetusprotsendiga vastavalt Riigikogu valimiste tulemusel ja
üleriigilise keskmise tulemusel arvutatuna kohalike volikogude valimistel.
(3) Riigieelarvelised eraldised Riigikogu ja kohalike volikogude valimistel
kehtestatakse toetussummana arvestatuna ühe kandidaadi kohta.
(4)Riigieelarveliste eraldiste suuruse arvutamise korra kehtestab Vabariigi
Valimiskomisjon, konsulteerides erakondadega ja arvestades nende enamuse
seisukohta.
(5)Erakondade ühinemisel eraldised liidetakse. Erakonna jagunemisel
jaotatakse eraldis selliste jagunemisel tekkinud erakondade vahel, mille
liikmeteks tunnistavad end jaguneva erakonna esindajad. Erakonna lõpetamisel
lõpeb õigus eraldistele riigieelarvest peale registrikannet, kuid mitte
hiljem kui kuue kuu möödumisest erakonna lõpetamise otsuse tegemisest
erakonna poolt.
(6) Erakonnale eraldatavad summad kantakse erakonna arvele Vabariigi
Valitsuse määratud valitsusasutuse kaudu, lähtudes Vabariigi
Valimiskomisjoni poolt esitatud nimekirjast ja toetuse arvutamiseks
kehtestatud eeskirjadest. Erakonna lõpetamisel lõpetatakse eraldiste
väljamaks lõikes 5 toodud tähtaegadel.
(7) Riigikogu ja kohalike omavalitsuste volikogude valimiste toimumise
aastal muudetakse riigieelarve eraldiste arvestamist valimistulemuste
väljakuulutamisele järgnevast kuust.
(8) Erakonna jagunemisel muudetakse riigieelarve eraldiste arvestamist
jagunemisele järgnevast kuust. Erakonna lõpetamisel muudetakse riigieelarve
eraldiste arvestamist käesoleva paragrahvi lõigetes 6 ja 7 sätestatud
tähtajale järgnevast kuust arvestades käesoleva paragrahvi lõigetes 1, 2, 3
ja 5 nimetatud tingimusi.
§ 2.Käesolev seadus jõustub Riigi Teatajas avaldamisele järgneval päeval.
Seletuskiri
Erakonnaseaduse § 126 muutmise seadusele
Erakonnaseaduse § 126 kehtiv redaktsioon, mis sätestab riigieelarveliste
toetuste andmise alused ja nende osutamise korra Riigikogus esindatud
poliitilistele erakondadele on esile kutsunud kriitikat. Õiguskantsler EV
põhiseadusliku institutsioonina on juhtinud tähelepanu vajadusele muuta
viidatud sätte redaktsiooni selliselt, et oleks tagatud võrdse kohtlemise
põhimõtte järgitus Eestis toimivate poliitiliste erakondade kohtlemisel.
Rida parlamendiväliseid poliitilisi erakondi (Eesti Kristlik Rahvapartei,
Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei, Eesti Demokraatlik Partei, Eesti
Iseseisvuspartei, Vene Erakond Eestis) oma ühises pöördumises Õiguskantsleri
poole on taotlenud täna toimiva riigieelarveliste toetuste osutamise korra
demokratiseerimist.
Riigikogu menetluses olev analoogset õigussuhet käsitlev seaduseelnõu
erakondade poliitilise tegevuse rahastamise reformimiseks endiselt ei
arvesta selleks ettenähtud korras registreeritud erakondade võrdse
kohtlemise põhimõttega.
Käesolevas seletuskirjas loetletud poliitilised erakonnad on pöördunud
Riigikogu liikmete poole taotlusega algatada parlamendiväliste erakondade
poolt ühiselt välja töötatud
“Erakonnaseaduse paragrahvi 126 muutmise seaduse” menetlus. Sellele
initsiatiivile kaasabi osutamiseks on minu poolt esitatud käesolev
seaduseelnõu.
Seaduseelnõu eesmärk.
Seaduse eesmärgiks on muuta täna kehtivat riigieelarvelist poliitiliste
erakondade toetussüsteemi selliselt, et selleks ette nähtud riigieelarvelisi
vahendeid kasutataks kõigi selleks ette nähtud korras registreeritud
erakondade jooksva tegevuse toetuseks, et oleks tagatud vajalikus ulatuses
kõigile erakondadele riigi poolt seadusega pandud aruandluse- ja muude
kohustuste täitmise rahastatus ja võrdse toetuse osutamine riigi poolt
kõigile valimistel osalevatele erakondadele vastavate valimiskampaaniate
rahastuseks.
Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs.
Võrreldes Erakonnaseaduse kehtiva redaktsiooniga on
käesolevas eelnõus esitatud selle paragrahvi 126 lõigete 1-4 uus
redaktsioon.
Lõike 1 uus redaktsioon näeb riigieelarvelise toetuse saamise võimaluse ette
Riigikogus esindatud erakondade asemel kõigile selleks ettenähtud korras
registreeritud erakondadele. Selle lõike tekstis on ära toodud ka
riigieelarveliste toetussummade kasutuse sihteesmärk, milleks on “ jooksva
tegevuse ja riigikogu ning kohalike omavalitsuste volikogude
valimiskampaanias osaluse rahastamine”.
Lõike 2 uus redaktsioon sätestab “jooksva tegevuse“ rahastuseks ette nähtud
vahendite alammäära ja kogutoetuse arvestuse korra. Selle kohaselt “ei ole
toetus väiksem püsikuludest riigi poolt kehtestatud aruandluse ja muude
kohustuste täitmisel” ja “toetus on võrdeline Riigikogu ja kohalike
omavalitsuste volikogude valimistel saadud toetusprotsendiga.“
Lõike 3 uus redaktsioon sätestab, et riigieelarvelised toetussummad
osaluseks Riigikogu või kohalike omavalitsuste volikogude valimistel
kehtestatakse toetussummana arvestatuna ühe valimistel osaleva kandidaadi
kohta.
Lõike 4 uue redaktsiooni kohaselt kehtestataks riigieelarveliste vahendite
suuruse arvestuse kord Vabariigi Valimiskomisjoni poolt erakondadega
konsulteerides ja nende enamuse seisukohta arvestavalt.
Täna kehtiva redaktsiooni lõige 2 on muutmata kujul esitatud uue
redaktsiooni lõikena 5.
Täna kehtiva redaktsiooni lõige 3 on muudetud kujul esitatud uue
redaktsiooni lõikena 6. Redaktsiooni on muudetud osas, mis käsitleb
Vabariigi Valimiskomisjoni kompetentsi.
Täna kehtiva redaktsiooni lõige 4 on esitatud uue redaktsiooni lõikena 7.
Redaktsiooni on täiendatud toetussummade ümberarvestuse täiendava alusega
kohalike volikogude valimiste tulemuse näol.
Täna kehtiva redaktsiooni lõige 5 on esitatud tehniliste täpsustustega
uue redaktsiooni lõikena 8.
Eelnõu terminoloogia.
Eelnõu toob uue mõistena sisse “püsikulude” mõiste riigi poolt
kehtestatud aruandluse ja muude kohustuste täitmiseks. Teatavasti kehtiv
erakonnaseadus näeb poliitilistele erakondadele erinevalt muudest
mittetulundusühingutest ette igakvartaalse aruandluskohustuse laekunud
tulude osas, selle erakonna veebileheküljel avaldamisega. Nimetatu eeldab
püsikulusid, mis seonduvad spetsiifiliste raamatupidamislike- ja IT teenuste
tellimisega. Seda arvestatult peetakse vajalikuks asjaajamise püsikulude
miinimumtaseme fikseerimist ja kehtestamist.
Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele.
Eelnõu ei ole seotud EL õigusega, küll aga on selles sisalduvad
põhimõtted sünkroonsed EL poliitilise demokraatia aluspõhimõtetega, samuti
selle praktiliste väljunditega reas EL liikmesriikides.
Seaduse mõjud.
Seadus võimaldab poliitilisest tegevusest osavõttu läbi selle rahastuse
võimaluste laienemise suuremale arvule erinevatele poliitilistele
nägemustele. Samas välistab poliitilise võimu monopoliseerumise võimaluse
kitsa ringi toetusi saavate poliitiliste erakondade kätte.
Seaduse rakendamisega seotud kulud.
Eelnõu ei suurenda täna sel eesmärgiltehtavaid kulutusi vaid jagab
olemasolevad ressursid erinevalt täna kehtivast süsteemist ümber suurema
arvu erakondade vahel.
Seaduse jõustumine.
Seadus jõustub selleks ette nähtud üldises korras avaldamisega Riigi
Teatajas.
Tallinnas, ____________ 2003.a.
____________________
Riigikogu liige
|