EUROLIIT JA EESTI ELANIKKONNA HUVID

2001

 

Euroliidu ideoloogide seisukohtade järgi kujutab Euroopa Liidu laienemine endast ajaloolist võimalust Euroopa ühendamiseks ühiste ideede ja väärtushinnangute alusel. Nende arvates peaks euroliit tagama rahu ning turvalisuse, stabiilsuse ja majandusliku heaolu. Laienemine aitavat kaasa demokraatia ja turumajanduse põhimõtete kinnistamisele Eestis.

Enamusele Eesti inimestele on tänaseni arusaamatu, mida Euroliiduga ühinemine neile praktiliselt annab.

Senise propagandakampaania eesmärgiks on aga olnud mistahes sisulise diskussiooni vältimine.

 

Neli põhimõtet, mille najal ühinenud Euroopa peaks püsima ja millele peaaegu alati euroliidu teemat kommenteerides viidatakse, on tööjõu, kapitali, kaupade ja teenuste vaba liikumine.

Tööjõu vaba liikumise osas on mõned EL riigid (eeskätt Saksamaa ja Austria) aga kindlalt vastu oma piiride avamisele. Räägitakse isegi kuni 20-aastasest üleminekuperioodist, kartes, et vabade piiride korral ujutatakse nende riigid üle odava võõrtööjõuga.

 

Eesti elanikkonda puudutab kõige rohkem märgatav kaupade ja teenuste hinnatõus, mille toob kaasa EL-iga ühinemine. Enamus kaupu ja tooteid kallinevad, kuna Eesti peab kehtestama kaitsetollid väljastpoolt Euroopa Liitu tulevatele kaupadele, millest osale kehtestatakse ka kvoodid. Seega langeb ära võimalus importida vabalt suhteliselt odavaid kaupu kolmandatest riikidest. Ka EL partnerriikidest ei saa enam Eestisse eksportida seni subsideeritud toidukaupu. Nende hind tõuseb kuni tollimaksu võrra, sest sageli puudub konkureeriv eestimaine pakkumine.

Kuna Eesti elanikel on suhteliselt väga madalad palgad ja pensionid võrreldes EL riikide elanikega, ei too EL-iga ühinemine keskmisele eestimaalasele kaasa loodetavat heaolu tõusu. Vastupidi, kui sissetulekud oluliselt ei tõuse, elatustase langeb.

 

Kiire liitumine Euroliiduga võtab meilt ka rahvusliku sõltumatuse ehk suveräänsuse, neutraalsuse ja demokraatia.

Euroliit on praegu 15 riigist koosnev ühendus, kuhu valmistub veel liituma 12 riiki. Seetõttu on kõiki riike kõikides küsimustes rahuldavate tulemuste saavutamine üpris küsitav.

Enne liitumisotsuse langetamist tuleks ära oodata EL sisereformide tulemused. Praegu me tegelikult ei tea, millise ühendusega liitume. Palju kõneldakse EL kavandatavatest ümberkorraldustest ja sisereformidest, aga millised need on, selle kohta puudub teave. Alles kümmekonna aasta pärast on vast selge, kas Euroopast saab Euroopa Föderatsioon või Euroopa Ühendriigid ning millised õigused-kohustused on väikestel rahvusriikidel selles superriigis. Niisiis, ärgem kiirustagem.

Arvestades ülaltoodut, on Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei arvamusel, et Eesti läbimõtlematu ja kiire liitumine EL-iga on kahjulik Eesti iseseisvusele ja rahvale.

Väljaspool EL jätkates on Eesti lähiaastatel oma arengus atraktiivsem, paindlikum ja otsuste langetamisel vabam. Euroliidu steriilsed ja sageli põhjendamatud nõuded ei ole vastavuses Eesti ühiskonna praeguse arengutasemega.

 

Euroliitumisest on saanud praegu riigiametnike poolt teostatav proeuroopaline massipsühhoos, kusjuures ei osata midagi konkreetset öelda EL kasuks. Toimub üldine sõnaseadmine Euroliidu tohutust kasulikkusest Eestimaale. Tegelikkuses on elanikkonnal väga vähe teadmisi Euroopa integratsioonist. Aga alles põhjalike teadmiste baasil saab ju teha järeldusi, kas olla poolt või vastu.

Praegune pealesunnitud, Euroliidu tegevust reguleeriv, sageli arusaamatu hiigelnormistik tooks meile ilmselt rohkem kahju kui kasu, mida annab liitumine EL-iga. Paljud Eesti ettevõtted, sealhulgas liha- ja piimatööstuse, kaubanduse, toiduainetetööstuse ettevõtted, ei vasta euronormidele. Maal on praegu üks euronormidele vastav kauplus mitme küla peale. Paljud koolisööklad ja apteegid ei vasta euronõuetele. Ja nii edasi.

 

Proportsioonis üldise arengutasemega on meie jaoks EL sotsiaalsed programmid kallimad ja tootmisele vastuvõetamatud. Eesti ei ole ühinenud ka Euroopa Sotsiaalharta põhipunktidega, eeskätt nendega, mis puudutavad sotsiaalset turvatunnet ja pensione.

Euronõuetele vastavate vanglate tingimused aga ei tohiks olla siiski paremad meie vanainimeste ja paljulapseliste perede elutingimustest.

Suur osa Eesti elanikest kannatab praegu alatoitluse all, üha süveneb töötus. Teatavasti on aga toiduainete hinnad EL maades tunduvalt kõrgemad kui Eestis.

Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei on seisukohal, et nii riigikogu kui ka valitsus peaksid revideerima oma seisukohti EL astumise tähtaegade suhtes. Tuleks loobuda kiirest, tingimusteta liitumistaotlusest ja jätkata edaspidi läbirääkimisi nendelt seisukohtadelt, mis vastaksid Eesti tegelikule olukorrale ja tagaksid meile majandusliku edu.

ESDTP ei nõustu sellega, et EL-iga liitumisel allutatakse end selle domineerimisele paljudes valdkondades. Allutatakse end näiteks EL kohtule ja kontrollile, olles samas võimetu nende käitumist mõjutama.

Tänaseni on juriidiliselt sätestamata liidust lahkumine.

 

Euroliidus ei ole liikmesriigid võrdsed, valitseb õiguste ja kohustuste vastastikune ebavõrdsus. Suurriikide ja ühenduse õigus on ülimuslik ka siis, kui see on liikmesriigi, seega ka Eesti põhiseadusega vastuolus.

Arvestades eeltoodut, on Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei seisukohal, et turvalisus trellide taga eurovanglas ei ole praegu Eesti elanikele vastuvõetav, nagu ei ole praegu vastuvõetav ka depressiivne euro, EL unifitseeritud direktiivid ja Brüsseli ees võetavad sundkohustused.

 

Avaldatud "Sotsiaalses Demokraatias" 4 (9) 2001