Poliitika on meil alati olnud meeste mängumaa. Täiesti mõistetav, sest
kui kogu seltskonda kõrvalt vaadata, on äärmiselt raske ennast sinna
osalema kujutada. Tekib hirm, et nii julm olelusvõitlus ei saa mööduda
kaotusteta, ja kunagi ei või kindel olla, kes on see järgmine ohver, kes
altarile tuuakse. Mingil määral on siinne poliitika nagu sõda, millest
naisi eemale hoitakse, et mitte nende elu ja seega kogu rahva tulevikku,
ohtu seada.
Kui pöörata pilgud Skandinaavia poole, siis võime näha, et seal on
naised poliitikas meestega peaaegu võrdselt esindatud. Näiteks Norras
sai esimeseks naispeaministriks 1986. aastal
Gro Harlem Brundtland ja
oli peaminister neljal korral. Üsna tavaline on põhjamaades see, et
partei esimees on naine. Raske on öelda, kas selline naiste loomulik
olemine poliitikas ja võimu juures, tuleneb sellest kõrgest
elatustasemest või on just see, et naised on saanud läbi vastavate
seaduste võimaluse riigi arengut määrata, teinud põhjamaadest sellised
heaoluriigid nagu nad tänapäeval on?
Arenenud riikides peetakse normaalseks, kui valimistel saab valituks üle
kolmekümne protsendi naisi. Sellist riiki, kus oleks 50 protsenti naisi
parlamendis, pole isegi olemas. Juba mitmeid aastaid juhivad maailma
parlamentide naisteosaluse edetabelit sellised riigid nagu Rootsi 45,3%,
Norra 37,9%, Soome, Taani ja Hollandi. Eesti on oma 18,8 protsendiga 52.
kohal. Võiks ju öelda, et keda huvitab, aga samas oleme me ka
samasugusel kohal nimekirjas, kus võrreldakse inimarenguindekseid ja
mida samuti juhib Norra. Me ei saa kahjuks väita, et see, et Norras on
naised poliitikas aktiivsemad, oleks kuidagi seotud sellega, et Norral
on oma nafta, mis riigi rikkaks teeb.
Norra kuningriigis toimusid
viimased parlamendivalimised 2005 aasta septembris ja osa võttis
keskmiselt 77,1 protsenti valimisõiguslikest elanikest. Võrdleme seda
meie 47 protsendiga kuu aega hiljem. Hästi, meil tavaliselt käibki
kohalikel valimistel väiksem protsent rahvast valimas, aga maksimum oli
siiski 69 protsenti 1995 aasta riigikogu valimistel. Ma ei usu, et siin
aitaks näiteks valimiste kohustuslikuks tegemine, kui valimisele minek
tundub vastik ja mõttetu, siis peaks meie valitsejate põhi eesmärk olema
sellele põhjuse leidmine.
Norras näiteks võtsid Sotsialistlik Vasakpartei
ja Liberaalne Partei
juba 1970ndatel oma valimisnimekirjade koostamisel kasutusele
sookvootide süsteemi. Mitte, et nad oleks selle tarbeks teinud mingi
seaduse, vaid vabatahtlikult. Kvoodisüsteem on kasutusel ka riigi
nimetatavates komiteedes, nõukogudes ja muudes organites. Kolmekümne
aasta eest oli naisi sellistes kogudes ainult 11 protsenti. 1981. aastal
lisati sugude võrdõiguslikkuse seadusse sätted sugude tasakaalu kohta
riigi määratavates komiteedes ja mujal. 1988. aastast alates on nõutav,
et kummagi soo esindajaid oleks neis vähemalt 40 protsenti. Pärast
viimaseid muudatusi kasvas naiste esindatus varasemalt 22 protsendilt
1997. aastaks 40 protsendini.
Jah, see on üks võimalus, kuidas poliitikat inimlikumaks muuta ja jah,
ma saan aru, et Eestis võib seda ideed toetavad poliitikud ühe käe
näppudel ülesse lugeda, aga samas on meie riik võtnud üle igasuguseid
põnevaid majandusregulatsioone, millede kasutegur on tõestamata, miks
mitte siis mõelda vahelduseks millelegi, mis on oma kasulikkust
tõestanud ja mis kuidagi ka kahju ei saa tuua.
Sirje Kingsepp
Avaldatud lühendatult
Eesti
Päevalehes 14.11.2005