Fausto Bertinotti poliitiline ettekanne
Tere tulemast kõigile siin Berliinis!
See on meie esimene arutelu. See saab olema eksperimentaalne. See on
esimene kord kui vahetame mõtteid meie partei poliitilisest juhtimisest
pärast selle asutamist. Järgnevate tundide jooksul me otsime kõige
viljakamat viisi seda teha. Me pärineme erinevatest minevikkudest, seega
oleme kõik erinevad arutelu organiseerimises. Isegi rohkem
eksperimentaalne kui meie debatt, saab olema minu ettekanne.
Poliitiline, majanduslik ja sotsiaalne olukord Euroopas ilmneb olevat
väga dünaamiline ja ebapüsiv. Selgitades olukorda tänapäeval, me võime
öelda, et me oleme murdepunktis poliitika varjujäämise ja teiselt poolt
poliitika taassünni vahel. Euroopa on tänapäeval tunnistajaks
poliitilise kriisi süvenemisele, mis arvatavasti võtab kaks erinevat
suunda. On olemas poliitilise kriisi edenemise oht ühes masside suurema
võõrandumisega sellest. Ja on võimalus poliitika taastamiseks koos
massidele tähtsama poliitilise rolli tagasisaamisega Euroopas.
See analüüs võib olla väga tähtis meie jaoks. Sest ma arvan, et
sellise poliitilise jõu, nagu meie oma, vahelesegamine võib tulevikus
omada suuremat tagajärge ühes või teises mõttes. Käesoleva hetke
poliitilise situatsiooni suur ebastabiilsus annab meile võimaluse
suuremaks vahelesegamiseks, suurema mõjuvuse. Samal ajal meie viitamine
ohtudele on tähtsam. Me võime kiiresti saada põhitegijateks Euroopa
poliitilisel laval, kuid samuti riskeerida olla kõrvale tõrjutud kontinendi poliitilises elus. Sel põhjusel ma arvan, et Euroopa
Vasakpartei sünd on olnud erakordne sündmus. See pakub meile erandliku
võimaluse. Trend, mis ilmnes viimastel Euroopa valimistel, kinnitab seda
analüüsi. Euroopa Vasakpartei liikmesparteid saavutasid häid tulemusi.
Mõned olid väga positiivsed, samuti mõned erandid, milliseid kolleegid
seletavad üksikasjalikumalt. Sama võib öelda parteide kohta, millised
moodustavad GUE/NGL Grupi Euroopa Parlamendis.
Üldiselt rääkides, ma arvan, et need Euroopa valimiste tulemused
peegeldavad kolme põhilist tendentsi.
Esiteks: Me võime näha vasakopositsiooni tugevuse paranemist. See on
vasak opositsioon oma poliitilise sisu tõttu. Opositsioon
imperialistliku sõja vastu Iraagis ühelt poolt ja uus-liberaal poliitika
vastu teiselt poolt. See tendents näitab end mitte ainult Euroopas vaid
ka näiteks Indias. Me nägime seda hiljutiste rahvuslike valimiste
jooksul Prantsusmaal ja Hispaanias. Euroopa valimistel see tendents
kuulutas end olevat opositsioonis parempoolsete valitsuste vastu. Aga
see läks ka leiboristide, sotsialistide, sots.-demokraatlike või
kesk-vasak valitsuste vastu kui need viisid ellu uus-liberaal ja
sõjapoliitikat. Blairi valitsus sai lüüa kõigi nende põhjuste tõttu ja
Schroederi valitsus sai lüüa mõne põhjuse tõttu. Nii võime öelda, et
Euroopas on palju vasak opositsiooni.
Teiseks: On olemas teist liiki opositsioon, mis ei tööta mitte ainult
valitsuspoliitika vaid ka poliitilise süsteemi vastu. See on selgesti
nähtav masside poliitikast võõrandumises. Seda tendentsi ei saa
määratleda kui ükskõiksust poliitika vastu. See on uus poliitiline
fenomen, vasturääkiv ja ambitsioonikas, mis võtab enda peale hääletusest
eemalejäämise või vastuhääletamise. Ja vastuhääled võivad olla antud
erinevatele subjektidele, mõnikord isegi parempoolsetele poliitilistele
parteidele. Kuid see võib samuti end väljendada nagu Britannias läbi
hääletamise Liberaalpartei poolt. See on hääletus, mis väljendab end
erineval moel, sõltudes sellest kas vasak on valitsuses või
opositsioonis. Kus vasak on opositsioonis, siis on see haaratud üldise
hääletuse poolt parempoolse valitsuse vastu. Kus vasak on valitsuses,
seal see võtab endale protestihääletuse kuju. See on tähtis poliitiline
probleem meie jaoks.
Kolmandaks: On olemas vastuseis praeguse Euroopa poliitiliste
institutsioonide moodustamise vastu, Euroopa, mida on ehitatud aastaid.
See ei tähenda Euroopa-vastast suhtumist. See opositsioon ei ole
tingimata natsionalistlik. Sellises suhtumises paljud faktorid ja
elemendid on kombineeritud. See tavaliselt võtab hääletusest
eemalejäämise vormi. See näib olevat eriti Kesk- ja Ida-Euroopa maade
juhtum kuid mitte ainult seal. Paljudes maades on eemalejäämine olnud
väga väike. Sageli on see madalamate klasside puhul nii. Itaalia näib
olevat erand. Aga seal, tõsi küll, on valimistest osavõtt suurenenud
rahvus-situatsiooni tõttu – kasvav opositsioon parempoolse Berlusconi
valitsuse vastu. Suur osavõtt näitab protesti selle valitsuse vastu.
Sealjuures, me peame tunnistama, et meil olid kohalikud valimised
paljudes kohtades Itaalias samal päeval.
Niisiis, üldiselt rääkides, eksisteerib ilming rahva distantsist
Euroopa struktuuridest. Mõned kirjeldatud kolmest tendentsist võib kokku
võtta sel viisil. Erinevatel põhjustel on sotsiaalne Euroopa sattunud
vastuseisu poliitilise Euroopaga. Meie poliitiline initsiatiiv, meie
poliitiline tegevus peaks algama sellest. Kui me püüame ühendada kõik
need erinevat liiki vastuseisud vasakopositsiooni, me peame välja
töötama poliitilise plaani. Me peame võimaldama Euroopa
Vasakparteil seda teostada. See on täis võimalusi ja riske. Aga tõeline
oht on see, et Euroopa inimesed võivad perspektiivis veelgi rohkem
eemalduda, tõrjutud saada. Ma annan mõned näited:
Näiteks Euroopa Komisjoni Esimehe vahetamine. Prodi ei olnud hea,
kuid Barroso on isegi halvem. Barrosot on iseloomustatud kui Ameerika
pooldajat ja uusliberaalse poliitika toetajat. Koos temaga uusliberaalne
poliitika võtab üle võimu uues Euroopa Komisjonis. Ja seda ajal, mil
uusliberaalpoliitika on kriisis, on allamäge minemas kõigis Euroopa
riikides. Näib, et Euroopa on viimane, kes seda tunnistab. See sulgeb end
uus-liberaal kindlusesse. Samal
ajal Euroopas, ja mitte ainult Euroopas, vaid üle kogu maailma on
ilmselge, et uusliberaalne poliitika on läbi kukkunud.
Teiseks, Euroopa Parlamendis on konservatiivsed jõud saavutanud
ülemvõimu, millest on iseenesest kahju. Aga kõige hullem on see, et
mõõdukas Vasak kavatseb minna kompromissidele konservatiividega. On
ainult üks parlament Euroopas, kus ei ole opositsiooni – Euroopa
Parlament. Isegi Euroopa Parlamendi Presidendi valimisteks jõuti
kokkuleppele konservatiivide ja vasakute vahel.
Kolmandaks, uut Euroopa konstitutsiooni on radikaalselt kritiseeritud
kõigi Euroopa rahvaste poolt. Aga selle asemel, et uuesti avada debatti
konstitutsiooni asjus, see suleti. Ja oktoobri lõpus leping kirjutatakse
alla. Aga nagu te teate on see konstitutsioon, mis asutab turu. See
on tagasiminek võrreldes kõikide Euroopa riikide konstitutsioonidega,
mis on kohandatud pärast II maailmasõda. Sellepärast isegi rohkem masse
eemaldub Euroopa protsessidest ja poliitikast. Seetõttu meie
vahelesegamise jõud sõltub meie võimekusest vastu võidelda sellele
tendentsile.
Et seda teha on meil vähemalt kaks võimalust.
Esimene võimalus on meile antus sotsiaalsete liikumiste kasvuga
Euroopas. Mul on mõttes relvajõudude ülemaailmne arvustamine, mis toimub
järgmisel Euroopa Sotsiaalfoorumi koosolekul Londonis. See saab olema
tähtis sündmus meie jaoks. Sõjavastane liikumine on demonstreerinud
oma võimet panna end kuulama. Aga sotsiaal-võitlejad ja töölisvõitlejad
saavutavad samuti tähtsaid tulemusi. Ma arvan, et me peame pühendama ühe
meie järgmistest kohtumistest Euroopa sotsiaal konfliktide analüüsile.
See tähendab võitlejate ja ametiühingute situatsioonile Euroopas. On
olulised erinevused erinevate maade vahel. Ja on olemas suur probleem
nende võitlejate ühendamisel.
Itaalias on meil uus hooaeg, nagu me ütleme, sotsiaalkonfliktide
hooaeg. Oma võitlejate kaasabil töötajad esimest korda pärast 20 aastat
saavad juurde ja suurendavad saavutusi. Ja sellest hoolimata olukord ei
ole kerge. Mõnikord ühingutes on vasak-poliitilised positsioonid aga
järelandlikud positsioonid sotsiaalalal. Või on see teisel viisil ümar.
Mulle avaldas väga muljet Saksamaa IG Metall-i initsiatiiv, mis püstitas
küsimuse ajaloolisest suhtest SPD ja ühingute vahel. Samal ajal seesama
ühing allkirjastab lepingu 40-tunnise töönädala kohta. Britannias mõned
ametiühingud peavad plaani lõpetada rahaline toetus leiboristide
parteile. Nad otsivad teisi poliitilisi partnereid. See on uus faas
suhetes sotsiaalkonfliktide, ametiühingute ja poliitika vahel. See annab
meile teise võimaluse, tagapõhja meie vahelesegamisele. See on uus
situatsioon täidetud võimaluste ja riskidega.
Euroopas kiigub pendel. Kus vasak on opositsioonis, seal saab ta kasu
populaarsetest protestidest parempoolsete valitsuste vastu. Suured
lootused on pandud meie peale. Aga siis hääled lähevad mõõdukale
Vasakule. Kui see saab valitsusse ja viib ellu uusliberaal poliitikat,
see põhjustab kriisi suhetes populaarsete massidega ja vasak jaguneb. Me
peame peatama selle pendli loogika, looma alternatiivi sellele. See võib
tehtud saada kolmes suunas.
1.Me osaleme sotsiaalsetes liikumistes. Me kasvame koos nendega ja nende
hulgas.
2.Me ehitame ja tugevdame Euroopa Vasakparteid võidame uusi parteisid ja
liikumiste osi, näiteks ametiühinguid Euroopa Liidu ja tema tegevuste
jaoks.
3.Me organiseerime omaenda poliitilise kampaania nagu Euroopa
Vasakpartei. Me vajame kava
sellise poliitilise aktsiooni jaoks.
Need võivad tegeleda, esiteks, sõja ja rahu probleemidega. Me nõuame
kõigi võõrvägede tagasikutsumist Iraagist.
Me võime propageerida koos teistega rahukonverentsi Palestiina
toetuseks. See võiks toimuda kahes osas – esimene Ramallahis,
müürivastane, ja teine osa ühes Euroopa linnas, Genfi lepingu põhjal.
Teine kampaania peaks olema suunatud sotsiaalsetele ja
keskkonnaprobleemidele. Ma arvan, et kampaania palkade ja pensionide
asjus Euroopas peaks olema eriti efektiivne. Samal ajal me võiksime
mõelda Euroopa konverentsist töö ja tööhõive asjus. Paljudes Euroopa
maades on praegu dramaatiline lõhe traditsiooniliste tööliste, kes
saavad enamvähem regulaarselt palka, ja nende vahel, kes töötavad
ebakindlatel tingimustel. Ma mõtlen Euroopa konverentsist püüdmaks
ühendada kaks tööjõu maailma, keskendudes palgale ja tööliste õigustele.
Kolmandaks, kampaania Euroopa konstitutsiooni asjus. Sel juhul me
peaksime proovima teha hüppe Ida- ja Lääne-Euroopa maade vaheliste
suhete kvaliteedis. Euroopa vasakparteid peaksid saama lähemale
Ida-Euroopa maade tegelikkusele ja kogemustele ületada erinevusi ja
raskusi, mis eksisteerivad. See võib olla samuti kasulik Euroopa
Vasakpartei enda kasvule. Ma arvan, et lihtne punkt, millega võime seda
tööd alustada, on vastuseis Euroopa konstitutsioonile. Siin me võiksime
keskenduda mõttele Euroopa ülesehitusest altpoolt, konstitutsioonist
Euroopa rahvastele. Ma arvan, et see soodustsb meie kasvu. See võib olla
kasulik kui teeme koostööd Euroopa Sotsiaalfoorumiga Euroopa
demonstratsiooni asjus juhul, kui kirjutatakse alla konstitutsiooniline
leping. Me võime kokku kutsuda Euroopa Vasakpartei assamblee, et ümber
kirjutada Euroopa konstitutsioon mõned päevad enne demonstratsiooni.
Koos nende 3 kampaaniaga me peame arutlema – meie homse istungi
jooksul- abinõudest, mille abil me organiseerime seda tööd. Üks asi, mis
ma luban endal öelda selles tervituses on see, et me peaksime olema
eriti tähelepanelikud naiste probleemide suhtes. Sest kui mõtleme meie
partei ülesehitusest, abinõudest tema töös ja tema poliitilistest
initsiatiividest, ma arvan, et naine peaks mängima keskset osa.
Tänan teid tähelepanu eest. Vabandan, et rääkisin pikemalt, kui
ajakavas ette nähtud. 10.07.2004
Euroopa Vasakpartei
presidendi
Fausto Bertinotti poliitiline ettekanne inglise keeles
|