AINULT HARIDUS TEEB VAIMULT
SUUREKS
Eesti riigil on pikka aega puudunud
hariduskontseptsioon. Samal ajal püütakse ühiskonnas tekkivate
ebakõlade lahendamise põhiraskust lükata koolidele. Haridussüsteem
oma praegusel kujul aga ei suuda kaugeltki lahendada ühiskonnas
kuhjuvaid sotsiaalseid probleeme.
Eesti rahva kultuurrahvaks saamise ja
püsimajäämise aluseks on olnud inimeste püüd hariduse poole. Nüüd
on hariduse reformimine (praegu on käsil kolmas haridusreform uuel
iseseisvusajal) ja alafinantseerimine muutmas küsitavaks mitte
ainult hariduse üldkättesaadavust, vaid pikemas perspektiivis ka
üldist kirjaoskust. Keegi ei tea, kui palju lapsi jääb üldse
hariduseta, puudub ka ülevaade põhikoolist väljalangenute
saatusest, enne kui nad kerkivad taas silmapiirile ringihulkuvate
huligaanidena. Koolivälises huvitegevuses osalemine käib juba
praegu paljudele peredele majanduslikult üle jõu. Töötuse ja
lootusetuse kasv noorte hulgas on ületanud kõik arukad piirid. Kui
küsida noortelt süstijatelt või Tallinnas tüli norivatelt
noortekampadelt, miks nad seda teevad, kuuleme vaid ühte vastust:
„Pole ju midagi teha!“
Eksamisüsteem on orienteeritud eelkõige
punktiteadmistele, seetõttu on isiksuse kasvatamine ja
väärtushinnangute suunamine koolides peale väikeste inimkesksete
koolide unustusehõlma vajumas, kuigi see on ainus, pealegi odav
võimalus vähendada hiigelkulutusi praeguse minnalaskmise
tagajärgedega võitlemiseks.
President Rüütel on nimetanud Eesti tähtsaimateks
prioriteediks rahva edasikestmist, s.o. iivet ja haridust. Viimase
alahindamist praeguses valitsuses iseloomustab peaministri vastus
rektorite nõudmisele suurendada kõrgkooli õppekoha riiklikku
finantseerimist, mida on viimastel aastatel tugevasti vähendatud.
Peaminister pakkus võimalust vähendada riiklikku tellimust, et
allesjäänud õppekohti paremini rahastada. Sama skeem on juba
toonud kaasa krahhi politseis ja lähiaegadel toob kaasa ilmselt
alusharidussüsteemis, kus kolme aastaga on kadunud iga neljas
töökoht ja viimse võimaluseni redutseeritud humanitaarained,
sealhulgas eesti keel ja kirjandus. Need aga kannavad põhiraskust
isiksuse kujundamisel ja tundekasvatuses.
Praegu on üha enam maad võtmas hariduslik
kihistumine eliitkoolide ja tavakoolide näol. Silmakirjaliku
võrdsustamise nimel finantseeritakse kõiki koole võrdsetel alustel
ja see on raskendanud andekate vaestest kihtidest noorte pääsu
eliitkoolidesse. Tavakoolidest on üha raskem kõrgkooli pääseda..
Kutseharidussüsteemi püütakse ikka ja jälle reformida, aga seni
sisuliste tulemusteta.
Õpetaja on jätkuvalt haridusprotsessi keskne
figuur. Senine palgapoliitika ei stimuleeri vähimalgi määral
kõrgkoolilõpetanute tööleasumist pedagoogidena. Õpetaja sotsiaalne
maine ja tema konkurentsivõime tööturul pole Eestis viimase
sajandi jooksul veel kunagi olnud nii madal kui nüüd. Viimasel
ajal produtseerivad haridusametnikud koos sotsiaalministeeriumiga
pidevalt üha uusi elu- ja koolikaugeid euromäärusi, mis oma
enamuses õppeprotsessi soodustamise asemel töötavad pigem sellele
vastu, vähendades veelgi koolilaste õppimissoovi ja alandades
õpetajaid.
Me ei pea õigeks koolide finantseerimise
üleandmist omavalitsustele ega ka praegust pearahasüsteemi, mis
muudab vaesemad lapsed sunnismaiseks või jätab nad ilma vähesestki
ettenähtud toetustest (tasuta koolitoit ja sõidusoodustused).
Pealegi suletakse maakoole ainuüksi majanduslikke põhjendusi
esitades, sotsiaalseid vajadusi arvestamata.
ESDTP peab ülatoodud arengusuundi eesti rahva
tulevikule ja tema säilimisele rahvusena ülimalt ohtlikuks.
Leiame, et ühiskonna normaalseks arenguks ei tohi tasemel hariduse
saamist piirata noore ja tema vanemate rahvus, sotsiaalne seisund,
majanduslik olukord või elukoht.
Milles näeb ESDTP lahendusi?
Kõige olulisem on Eesti riigieelarve prioriteedid
Suurbritannia Tööerakonna eeskujul ümber orienteerida Inglismaa
eeskujul, kus kolm esimest on haridus, haridus ja haridus.
Mistahes muud eelistused kiirendavad riigi vaesumist ja selle läbi
ka rahvusvahelist tõrjutust. Haridusele raha leidmiseks tuleb
otsustavalt vähendada valitsemiskulutusi (ministeeriumid, arvukad
haldusnõukogud) ja loobuda riigi surnuksrelvastamisest.
Keskhariduse kohustuslikkuse ja paindliku
kutseharidussüsteemi kaudu tuleb tagada, et noored ei satuks
tööjõuturule liiga noorelt ja ilma hariduseta. Paraku on piisava
tähelepanuta jäänud tavakoolides toimuv. Olukorras, kus vähemalt
pooled lapsed elavad ainelises kitsikuses ja paljudel pole
normaalset perekonda ega eluaset, on hädavajalik taasluua
riiklikud tavaõppega internaatkoolid ning suurendada
eriinternaatkoolide arvu. See on esmatähtis kuritegevuse ja
narkomaaniaga ning nendega seotud hiigelkulutuste kasvu
vähendamiseks.
Noorte vaba aja sisustamiseks ja huvitegevuse
organiseerimiseks tehtud kulutused tasuvad end tulevikus
mitmekordselt, sellest osavõtt peab olema majanduslikult jõukohane
kõigile noortele.
Maksupoliitika muutmise teel tuleb luua
majandustingimused, milles ettevõtetel on kasulik ja auasjaks
toetada õppivaid noori. Peab säilima võimalus kõrghariduse
omandamiseks töö kõrvalt kvalifitseeritud praktikuile, kellelt
järsku hakati diplomit nõudma, kuid kellel pole majanduslikel
põhjustel võimalik päevases õppevormis õppida.
Mittepõhirahvusest noorte integreerumise
kergendamiseks ja vastasseisude vähendamiseks tuleb loobuda ideest
lõpetada 2007. aastast gümnaasiumiastmel venekeelse hariduse
andmine. Venekeelse haridusega seonduv vajab ühiskonnas
laiapõhjalist selgeksrääkimist ja poliitilist kokkulepet.
Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööpartei leiab, et
see, kas Eesti on tulevikus Euroopa mahajäänud ääremaa,
kaasotsustaja või koguni teenäitja, sõltub paljuski sellest, kui
haritud on noored põlvkonnad. Ainsaks teeks rahva piisava
haridustasemeni jõudmiseks peame riigi tegeliku vastustuse
suurendamist selle eest, et igale noorele Eestimaal oleks tagatud
võimetekohase hariduse kättesaadavus.
Tiit Toomsalu
ESDTP esimees
20. oktoober 2001