Härra Laari valitsuskabinet kavandab järjekordseid
pseudoreforme - halduskorralduse ja haldusterritoriaalse korralduse reforme,
mille käigus on kavandatud suurema osa kohalike omavalitsuste kaotamine
nende sundliitmise teel ja riigivõimu kõige rahvalähedasemate ülesannete:
hariduse, sotsiaalhoolduse, tervishoiu ja kultuuri edenduse panekut kohaliku
omavalitsuse, aga ka erasektori õlule.
Kavandatakse valitsuselt vastutuse võttu nende elutähtsate
valdkondade eest.
Väljakuulutatud nn. haldusülesannete erastamine, mille
kohaselt "haldusülesannete delegeerimisega füüsilistele ja juriidilistele
isikutele" nende "iseseisvaks täitmiseks" kaasneb nende isikute muutmine
"riigi kõrval" avaliku halduse ülesandeid "omal vastutusel täitvaks" avaliku
halduse kandjaks, kusjuures nad osalevad riigi asemel eraisiku vastas
haldusõigussuhete poolena ja võtavad oma tegevusega õigusi ja kohustusi
iseendale, vastutavad ise haldusülesannete täitmisel toimepandud
õigusrikkumistega tekitatud kahjude eest", on põhiseaduse artikliga 86
vastuolus. Selle kohaselt omab vaid Vabariigi Valitsus täitevvõimu
teostamise volitusi. Kavandatav reform võib kaasa tuua Eesti Vabariigi
tänapäevale nii iseloomuliku kõikelubatavuse - s.o. anarhiamentaliteedi
süvenemise, Eesti Vabariigi ühtede kodanike "ässitamise" teiste vastu
põhimõttel "jaga ja valitse".
ESDTP Keskjuhatus leiab, et Vabariigi Valitsus, tulles
riigikogusse "Halduskorralduse seaduse" eelnõuga, mille eripeatükk
reguleerib põhiseaduse vastaselt riigivõimu volituste üleannet erasektorile
- on seadnud oma tegelikeks eesmärkideks riigi keskvalitsuse vastutusest
vabastamise Eesti rahvale oluliste: haridus-, sotsiaal-, tervishoiu- ja
kultuurivaldkonna eest ja riigi eelarve vabastamist samm-sammult nende
valdkondade finantseerimisest. Vastav koormus langeks vahetult kodanikele ja
kohalikele omavalitsustele.
Kõik see on vastuolus Euroopa Kohtu pretsedendiõigusega
Euroopa haldusruumi printsiipide kohta, mille kohaselt "Riigivõim peab olema
lahutatud erasfäärist" ja teenib valitsuse välispoliitilisi eesmärke -
vabastada eelarvelisi vahendeid integreerumiseks NATO-sse ja Euroopa Liitu.
Nimetatud kaks valitsuse tegevuskava ongi kuulutatud 2001. a. riigieelarve
prioriteetideks.
ESDTP Keskjuhatus juhib tähelepanu ka sellele, et Vabariigi
Valitsuse kavad likvideerida sundühendamise tingimustes enamik valdu ja
väikelinnu ei ole lahenduseks kohaliku omavalitsuse tulubaasi tegelikule
tugevdamisele, sest kolm vaesust ei anna ühte rikkust ja nimetatud tulubaas
saab tugevneda vaid ettevõtluse edendamise, töötuse vähendamise ja reaalse
regionaalpoliitika käivitamise teel. ESDTP toetab seda põhiseaduslikku
reformi maakonna kohaliku omavalitsuse kõrgemaiks astmeks kujundamise teel
ja toetab vastavasisulisi debatte riigikogus põhiseaduse muutmiseks.
ESDTP toetab vaid rangelt vabatahtlikku, evolutsioonilist ja
majanduslikult põhjendatud kohalike omavalitsuste liitumist.
ESDTP kutsub nii valitsuskoalitsiooni kuuluvaid kui
opositsioonilisi erakondi mitte toetama kohalike omavalitsuste sundliitumist
ja "Halduskorralduse seaduse" eelnõu heakskiitu kujul, mis võimaldab
sanktsioneerida põhiseadusvastase riigivõimu volituste delegeerimise
erakätesse, ja deklareerib oma nii parlamentaarset kui selle välist
koostöövalmidust kõigi poliitiliste jõududega, kes neid kavu vastustavad.
ESDTP Keskjuhatus kutsub üles Vabariigi Presidenti mitte
välja kuulutama "Halduskorralduse seadust" kujul, mis Euroopa haldusruumi
põhimõtete vastaselt võimaldab seadustada riigivõimu ülemineku erakätesse,
uue siseriikliku konfliktiallika tekke Eesti ühiskonnas.
ESDTP deklareerib kogu rahvale: "Ärgem muutkem Eesti
riiklust äriobjektiks!"
Tallinnas, 14. septembril 2000.a.
Tiit Toomsalu
ESDTP esimees