EL: VALIKUTE TAUSTSÜSTEEMIST JA HÄMUST SELLE ÜMBER

 

Artikkel, mida "Postimees" ei soovinud mitme kuu vältel avaldada.

Jälgides täies purjes tuuritavat eurokampaaniat paneb muigama selle orienteeritus käibestampidele ja igapäevaelu rüsinast tülpinud kodaniku tundeelule. Mõned neist korduvad päevast päeva: väide heaolu tormilisest kasvust ühises europeres, väikese ja väeti Eesti võimetusest üksinda hakkama saada, rahvusriigi iseolemise aate kohast ajaloo kolikambris, isikuvabaduse ülimuslikkusest rahvusriigi ja rahva vabaduse ees, ambitsioonika vene karu-kolla lõplikust pagendusest Peipsi taha. Tõsi küll, aus olles, lisab “euro-jaa” ka häbelikud reveransid. heaolu kasv sõltub meie endi töökusest, üksinda läheks pension ja palk kah tõusujoones, suveräänsust ehk maakeeli iseolemist loovutame samajagu mis sakslasedki, isikuvabadus olevat midagi lennupileti-õiguse taolist Stockholmi. Vene karuga polevat häda. viie aasta pärast võtvat venelasi viisavabalt vastu peale meie ja soomlaste ka inglased ja prantslased. Kogu see tohuvabohu uinutab segaduses valija teadvust põhiküsimuste suhtes, milleks neilt “jaa” sõna tahetakse. Selleks on nõusolek seni ülimusliku Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmiseks EL provintsiaalseks allaktiks ning Eesti tervikstaatuse asenduseks föderaalriigi osa staatusega. Tõsi, vabatahtlikult ja rahva häält kuulda võttes. Kas ei tule tuttav ette põlvkonnale, kel meeles eelmine viiskümmend? Kas iga uus ongi ammu unustatud vana?

Kui korrastaks taustsüsteemi. Ei poolt ega vastu agiteerijad vaidlusta tõdemust iseotsustusõiguse kaotusest EL-i minnes. Eurorüütlid lisavad, et suveräänne iseolemine uuel ajal polegi võimalik ja riigi iseolemine ei kannata. Rahvusriigi järjekestvust ihkavad eurovastased löövad ketsereid risti meenutades, et vaid 12 aastat tagasi tehti Eesti riigist kõrgeim otsustaja. Mis asi on Eesti riik ja riik üldse ja mis valikud siit tulenevad?

Riigiõiguse alustõeks on, et riiki iseloomustab valitsemise vorm, riikliku korralduse vorm ja poliitiline režiim. Esimene Eestile probleemiks pole. Silmas peeti vabariiklikku või monarhistlikku elukorraldust. Tõsi, eelmisel kümnendil pakkusid Kulboki rojalistid välja idee Eestist kuningriik teha Heast naljast kaugemale asi ei idanenud. Tõsisem on riikliku korralduse vormi muutus. Jaotus unitaarseiks ja föderaalseiks. Sõltuvalt sellest, olid nad siseehituselt ühtse võimukeskusega tervikud või jagunesid piiratult suveräänseteks osadeks, jagades liiduriigi keskvõimuga otsusõigust. Ameerika Ühendriikide 51 osariiki jagavad võimutäiust föderaalvõimuga. Nõukogude Liidu 15 liiduvabariiki olid põhiseaduse kohaselt suveräänsed oma territooriumil ulatuses, mis liidulepinguga Moskva jagu polnud. Õigusi jaguski põhiliselt keskusse. Euroopa Liidus selle tänasel kujul kamandab Brüsseli keskvõim ligi 80% 15 liiduriigi siseelust. Poliitiline režiim riiki iseloomustava näitajana tähistas isikuvabaduse ulatust, ühiskonna liikmete võimalust poliitiliselt organiseerudes kaasa rääkida elu korraldusel. Liigitus progressiivseiks ja reaktsioonilisteks. Tšiili valitud president Alliende kunagist vasakrežiimi peeti progressiivseks ja selle režiimi verre uputanud kindral Pinoceti režiimi reaktsiooniliseks. Unitaarne vabariik oli Tšiili mõlemail juhul.

Kust me tuleme, kuhu läheme?

Sõjaeelne Eesti Vabariik oli ühtne ja jagamatu unitaarriik. Poliitilise režiimiga oli keerulisem. Aastad 1918 - 1934 oli näiteks progressiivsest ja demokraatlikust režiimist erakondade paljususe ja parlamentaarse demokraatiaga. 1934 - 1940 valitses Pätsi-Laidoneri ühepartei diktatuur. Teised erakonnad aeti põranda alla. Mis ei tähenda, et režiimi ka mokkamööda olla võis.

Okupatsiooniperioodi Eesti sotsialistliku vabariigina oli aastail 1940 - 1991 riiklikult korralduselt Nõukogude Liidu kui föderaalriigi osa, jagades võimutäiust keskvõimuga. Valitses poliitiliselt ebademokraatlik ja siit tulenevalt ka reaktsiooniline ühepartei süsteem. Mis ei tähenda, et režiim reakodaniku hüveks midagi ära ei teinud.

Taasiseseisvumise järgselt on Eesti toiminud riiklikult korralduselt unitaarriigina ja poliitiliselt režiimilt mitmeparteilise parlamentaarse demokraatiana sarnanedes kahekümnendate aastate Eesti mudeliga. Mis ei tähenda, et see ühiskonda ühendanud oleks.

Eelseisev rahvahääletus teeb Eestist vormiliselt föderaliseeruva Euroopa liidu liiduriigi, sarnastudes riiklikult korralduselt Nõukogude Liiduga. Vahe vaid poliitilise režiimi erisuses, võimaldades Nõukogude Liidu ühepartei süsteemi asemel poliitilist pluralismi. Mis ei tähenda, et kapaga jõukust igamehe õue tuleb.

Mida pakutakse vene “karu-kolla” hirmu sündroomi õhutades? Täna toimiva mitmeparteilise poliitilise süsteemi jätkuvust unitaarriigist loobumise hinnaga föderaalse Euroopa Liidu osariigi staatuses. Mida võidame, mida kaotame? Kaotame iseotsustuse õiguse uue keskuse kasuks. Võidame tänase mitmeparteilise poliitilise demokraatia jätkukestvuse E-Liidus. Vastupidi N-Liidule. Seniks, kui Eestis endas uus Pätsu ajastu koidab või Brüsseli võimukoridorides uued tuuled puhuma hakkavad.

Sinu valida, hea kaaskodanik antakse iseotsustusõigus parteipoliitilise kukepoksi tuleviku nimel.

Tiit Toomsalu

Riigikogu IX koosseisu liige,

Tööpartei esimees