12. mai 2004
12 mail arutas Eesti Sotsiaaldemokraatliku Tööpartei Keskbüroo
Riigikogus esindatud erakondade kavandatavat alkoholipoliitikat ja
leidis alljärgnevat:
- Kavandatav alkoholipoliitika tegeleb tagajärgede mitte põhjustega
ning uues poliitikas pole ette nähtud tagajärgede likvideerimisest
tekkivaid uusi probleeme Eesti inimestele
- Alkoholimüügi keelamine öisel ajal sunnib sulgema väikepoode ja selle
tagajärjel jääb töötuks hulk poemüüjaid kuid nendele inimestele uute
töökohtade leidmisele pole siiani veel mõeldud.
- Väikepoed, mis peale alkoholi müüvad ööpäevaringselt ka teisi
esmatarbekaupu ja toiduaineid, asetsevad tavaliselt elamurajoonides ja
nende sulgemine halvendab ka nende ümbruses elavate inimeste heaolu.
Uute euroreeglite juurutamisel poolteist aastat tagasi sulgeti vahendite
nappusel hulk väikepoode ning praegu allesolevad on teinud suuri
investeeringuid, et tegutsemisluba saada.
- Alkoholi raskemast kättesaadavusest tingituna hakatakse
asenduskaubana rohkem tarbima narkootikume, mille kättesaadavus on
ööpäevaringne.
- Legaalse viina müügi piiramisega hakatakse tegelema illegaalse
müügiga mille tulemusena:
- Riigil jääb saamata maksud alkoholimüügist ja tootmisest.
- Müümisega tegelevad inimesed ja ettevõtted, kel pole selleks
seaduslikku õigust ja seega ei järgi nad ka muid müügiga kaasnevaid
kohustusi ja reegleid nagu näiteks alkoholi müük alaealistele.
- Müüma hakatakse kodusel teel valmistatud alkoholi, mis seab ohtu meie
inimeste tervise ja ka elu.
- Alkoholimüügi piiramisel ei tehta vahet kergetel ja kangematel
alkoholidel. Riikides kus tarbitakse põhiliselt ainult kergeid alkohole
nagu vein ja õlu, ei ole suuri probleeme alkoholist tingitud suremuse ja
haigustega.
- Alkoholireklaami piiramisel peab tähelepanu pöörama ka kaudsele
reklaamile, milleks on näiteks prominentsete isikute näitamine
vastuvõttudel alkoholi tarbimas. Alustuseks võiks valitsus loobuda
ametlikel vastuvõttudel šampuse pakkumise või vähemalt piirama seda
meedia kohal olekul.
Nõukogude ajast tuntud eesmärgistamata käskude ja keeldude
rakendamise asemel peaks meie riik pöörama rohkem tähelepanu inimeste
tarbimisharjumuste muutmisele. Seda näiteks liigjoomise vastu suunatud
ulatusliku propagandaga ning tervisele mittekahjulike joomisharjumuste
reklaamiga. Võiks kaaluda ka näiteks joomarluse vastase reklaamkleebise
kasutamist viinapudelil, sarnaselt suitsupakiga.
Pressiteate koostas:
S.Kingsepp
|